onsdag 15. juli 2015

Snegleaksjon

Her hos oss har det foregått en storstilt aksjon for å bli kvitt disse forhatte brunsneglene. Store og glupske og blir fort ufantlig mange. I år virker det være fler enn noen sinne og overalt, også de som ikke tidligere har hatt (???) har hagene fulle. Her er det også fler enn vanlig, tar ca 5 hver kveld. Men etter aksjonen, rene rame ølgildet, har jeg også sett mange fler snekker (heter snegler med hus det?) men også disse små men minst like forhatte åkersnigler. Jeg husker bare alt for godt hvor raskt de klarte sette i seg alle mine tagetes, hvor perforerte mine staudeblader var og hvilken pest i kjøkkenhagen. Disse vil jeg virkelig ikke ha tilbake fler av! Siden Iberiasneglene blitt et problem har disse holdt nesten holdt seg vekk. Hva skjer?? Er det bare et ekstremt sneglår i år eller hva?

DSC_0091

Disse små lumskheter er vanskelige å få syn på, prikkete, perforerte blader forteller at det vært fremme. Jeg måtte lyse med lommelykt på undersiden av bladene for å finne dem igjen, og pelle dem av med skje, de er helt enkelt for små for å kunne klippe. Og, hvis uhellet er der, de kan blir mange, mange..

Se Tagetesmarerittet her

Ingen kommentarer: