søndag 9. august 2009

Tagetes og åkersnegl

Marigolds and Slugs

DSC00100

Åkersnegl (Deroceras agreste)

“Åkersnegl.. Den er mellom 30 og 40 millimeter, noen ganger helt oppe i 50 millimeter.” Informasjon fra Wikipedia. 50 cm, denne fant jeg på gelendret på terrassen i kveld og den er da i hvert fall minst 50 milimeter. Hvorfor den har taget seg opp hit aner jeg ikke, det er vel for vått til og med for snegler hos oss i sommer, slik at den vil opp i andre etagen!! Bunn av kaffekoppen som synes øverst i bildet er 8 cm i diameter !!

This Slug is said to be between 30 and 40 millimetre long, sometimes up to 50 mm, according to Wikipedia (Norway). I found this explicit on my banister/ railing of our terrace this evening. It must be at least 50 mm. Don`t ask me why it made the effort of climbing all the way up her to the second floor of our house but I guess it might be this summer is even to wet for slugs !! The bottom of my coffee cup( you can see t in the top of the picture) is 8 centimetre in diameter !!

Skrev tidligere om et parti Tagetes jeg var så heldig å få. Satte over fire hundre rundt omkring i hagen. Jeg fikk jo grei beskjed om at snegler elsker dem, men jeg plantet dem ut da når jeg først fått dem,( jeg sta som et esel ??) de skal jo være gode for jorden. Og, faktiskt, ser det ut som i hvert fall rosene satt pris på det!! men det gjorde også sneglene, de er fulle av små åkersnegle så nå klipper jeg vekk plantene, men lar roten stå igjen! Ikke særlig vakker syn som møter meg etter en ukes ferie.

2

As I wrote earlier this summer, I got my hands on a large number of Marigolds for free. Planted over four hundred around in my garden. I was told though that slugs love them but since I first had them in house ( me stubborn ?? ) I might as well plant them. They are supposed to better the soil. And, actually, my roses seems to be grateful, but, so are these creatures too. Since my Marigolds are full of slugs, I now cut them of but leave the root be. This was not really a pretty sight meeting me coming home from vacation…

1

Advarsel; hvis du vil ha hagen full av åkersnegl så plante Tagetes !!

Warning; if you like a garden full of slugs – plant some Marigolds !!

10 kommentarer:

Margrethes hus og hage sa...

Grøss og gru, så mange snegler!

Ønsker deg en fin uke! Hilsen Margrethe

Stephanie sa...

These marigolds are beautiful anyway. I like your humour on the warnings (last two sentences) :-D

Anonym sa...

You might find the eggs were already in the soil. Do you get the big black ones up there? We get them in Ireland, they are huge, I've seen them up to 10-12cm long sometimes.

Best thing to do is 3 or 4 slug pellets in the centre of each pot, but don't let your pets of children near them, one dose should do, but they have probably laid more eggs already.

Also, soap is effective.

Vilt og vakkert sa...

...og jeg som har lært at tagetes er den store havevokteren!
Det er kanskje en slik snegle som har lagt igjen små klumper på agurkbladene i etasjen over tagetesen i drivhuset!
Uansett liker tagetes bedre og bedre!

Carol sa...

I do hate those slimy critters... I take a bit of salt in a container I do not care about and just pick them off and into the salt and they simply dissolve. Pretty yucky sight but this chore does save the plants. I love marigolds. Hope you had a lovely vacation. What a homecoming!

krepsemor sa...

Marigold er et pent navn på Tagetes! Penere faktisk! Jeg sådde Tagetes tenuifolia "Signet Lemon", og nå står den i en stor krukke sammen med Cheiranthus Lilla Gyldenlakk og Salvia argentea "White birds". De har vokst noe veldig, og Tagetes`en er høy og kraftig! Den dufter rett nok ikke så godt da....Jeg har ikke hatt problemer med åkersnegle, for de klarer kanskje ikke å komme seg opp i krukka! De er noen ekle kryp!!!

fru Sandeggen sa...

Æsj, ja. Tagetes har jeg kun plantet en eneste gang i min hagekarriere. De ble raskt til avfall, sammen med hundretalls snegler. Skrekkscenene sitter ennå i...
Men kanskje det var en ide å plante masse av dem og bruke som lokkemat, enklere å plukke dem ett sted enn rundt overalt :o)

Maria Berg sa...

Usch så himla tråkigt när det blir så. Mina snigalr brukar gå på tagetesen när den är liten men plockar man väldigt noga då så brukar de faktiskt inte gå på stora planer,
MB

Härligt att du är med på mitt tema.

AnnA sa...

Hej Mia!
Nej, de där sniglarna ser inte så trevliga ut! Blääää...- kan det uttryckas bättre?
Trevligt att du tittar in då och då hos mig - det uppskattas!
Ha det!
hälsn
AnnA

Lee sa...

A bowl of beer works good for getting rid of slugs, they just climb in to drink the beer and drown. We don't have much of a slug problem here, but where I grew up (on the Oregon coast) we had very many large slugs like yours.