onsdag 30. august 2017

Lilje på flyttefot

Lilium ‘Red Carpet’

Nå har jeg flyttet på liljer, en større og en mindre. Disse har jeg ikke sett blomstre siste år, antagelig for det er for mørkt og tørrt her ved espalieret her under morelltre.

Denne liljen setter enormt med bulbiller. Disse har jeg tidligere forsøkt sette for å drive frem ny løk. Antar at det ikke fungert like mye for at jeg glemmer jeg setter dem som at det ikke skulle fungere.. Uansett, jeg satte disse to i bedet på baksiden. Den største kom ikkke opp med løk, kun stengel. Men jeg fant også løken til slutt og plantet den og. Den lille klarte jeg få med hele av.

Rett foran liljen satte jeg en brukken stengel av den blå veronican fra rosenhagen. Den så ut som den nesten hadde røtter ved bladfestene, der hvor de leget på bakken. Man kan jo håpe, er i hvert fall ikke verre enn at jeg får hive den om en stund.. nå eller sen, hva er forskjellen..

Nå har jeg tenkt ta av bulbillene og så dem. Fant denne:

http://www.gardenersworld.com/how-to/grow-plants/how-to-grow-lilies-from-bulbils/

Får håpe jeg klarer holde bedre styr på dem da.

Ingen kommentarer: