fredag 11. august 2017

Langt om lenge, kjøkkenhagen

For ti dager siden dro jeg opp all dårlig løk og gulerøtter i de første to kassene, i stedet sådde jeg i litt reddiker og spinat bl annet. Nå har det begynt spire. Så får jeg se da, om det kommer. Litt for dumt å bare la det stå tomt så her tidlig..

De gulerøttene jeg sådde i for andre gang står fortsatt, foreløpig ser det ut som det går greit med dem men løken er trøstløs. Na ja, man kan ikke lykkes med alt..

Ellers er det god vekst på andre steder. Vi spiser masser sukkerert og bondbønner. Margerter og bønner kommer de og, til slutt

Pussig, pappa ligger i bakhodet på meg, ‘för mycket Stumpan, för mycket’. Ja paps, det stemmer. Må lære meg at det meste vokser seg stort etter hvert som frøene spirt.

Men alt går ikke helt bra.  At disse sukkerertene ser så spinkle ut skyldes nok tørken og at jeg ikke vannet godt nok? Eller så det faktum at ertene satt på for lenge?

Men så er det dette med snegler. Jeg har aldri sett på maken, altså ikke at det vært så mange jeg funnet av dem men jeg ser spor over alt. Blir sprø av dette!

Sneglene krafser i seg av salaten, særlig virker de like ene sorten, her står kun stengler igjen i kassen, den siste, hvor jeg fjernet rabarbra. I den andre ‘rabarbrakassen’ jeg ryddet i fjor har vi spist opp all potet så den står nå tom. Blir nok ikke satt noe nytt der i år.. Innrømmer at jeg ikke helt er inne på å spise salaten lenger, den frister ikke helt..

Bær er det masser av, vi spiser så mye vi kan, blir smoothies hver kveld, mest av rips og bringebær. Vi har hatt kirsebærsgrøt. Poteter blir det også bra med og supper.. nå er det på tide å begynne spise erter og. Beplantingen langs gjerde fungerer. Erteblomst tas inn annen hver dag og solsikkene begynner blomstre. Vallmoplantene har nok blomstret av seg så jeg klipper frøhoder på stilk og henger opp, opp ned, for å tørke. De burde kanskje stå litt lenger men etter regnet ligger de flatt og små åkersnegler koser seg.. Grønnkål, alldeles for mange, mye, her trenger jeg finne noen gode oppskrifter..

Ingen kommentarer: