onsdag 19. juli 2017

Kjøkkenhagen i midten av juli

Disse pipløkene virker forelsket og har funnet ut at de helst vil vokse sammen tror jeg. Men jeg separerte dem, tok vekk alle som var bak sparrisen, det begynte bli dårlig plass der inn mot bringebærhekken. Jeg har vel etter hvert satt mange nok på andre steder i kjøkkenhagen. Ellers er løk en tragisk historia. Jeg skjønner ikke helt hva som er veien med disse fire kasser. Løk og gulerøtter er tragiske historier nå om dagen. Ok, så har gulerøttene til slutt spirt og noen faktisk vokset men løken er vissen og liten.

Bortsett fra disse fire kasser så vokser det, mer eller mindre, men ikke noe så tragisk som dem..

Potetene blomstrer og spises. Noen er store som en knyttet neve. Å sette bondbønner mellom er ikke en lur idé. Spørs om det var det jeg fant ut sist jeg gjorde det? Jeg pleier mest å ‘fiske’ etter potetene, altså krafse rundt uten å dra opp hele gresset. Da ligger røttene til bønnene i veien.. Bønnestenglene blir høye og tunge når belgene sveller og det er ikke bare enkelt å støtte dem mellom poteter men jeg gjorde et forsøk, håper jeg ikke perforerte for mange poteter med dette.

Hvitløken slår krøll på halen, må huske på at disse er den sorten. Jeg har tatt opp hvitløk på flere andre steder og den ser fin ut så ikke all løk elendes i hvert fall.

De hvite blomsterskjermene blant asparagus plantene er koriander. Jeg ante ikke at den frøsår seg og overvintrer så bra. Må huske å så frø et sted hvor den kan få spire til neste år i litt mer ryddige rader men det gjør ikke noe at den gror her heller..

Så her langt (for en gangs skyld) virker det som om kålplantene liker seg. Men, kållarver kan fortsatt ødelegge mistenker jeg.. Grønnkålen er stor! ikke legg å se være seg salatplantene under eller rødbetene. Knutekålen er også blitt stor. Ikke det at knuten synes enda, satte dem jo litt for seint og litt for store, men jeg har håp. Salaten som er sådd har spirt snilt den og.

Det blir noen squash også. To planter er mer enn nok for oss, har fem stykk squash på gang nå.

DSC_0063

Erter og bønner blir det. Til og med de siste jeg satte etter midsommer har kommet opp nå. Det var kanskje ikke så dumt å så de over en lenger periode, då har vi erter lenger tid. Om disse nå rekker bære frukt da.. De jeg satte noen uke tidligere, der hvor jeg tok opp rabarbra, har kommet lenger på vei, og her kommer også salaten. (i tillegg har jeg til slutt malt de siste plankene der blå..)

Sukkererter…

Bondbønner.. (åpnet en belg, små grønne bønner nå, men snart så..)

Borlotto bønner..

Andre bønner.. har mister oversikten på disse etter hvert.. lurer på om det ikke er de purpurfargete bønnene. Her kommer også til slutt mejram. Ved Borlotto kommer persillen.

Så de små søte vallmoblomstrene, denne har sneket seg inn foran bønnekassen men de begynner også blomstre bak ved gjerdet hvor de skal være.. Enda mer frø til neste år!

(Erteblomstene er på gang, clematis begynt blomstre og solsikker vokser også ved gjerde. Må huske bilde neste rapport)

Så er det bær. Rips, både røde og hvite, jordbær og jeg har spist det første gule bringebæret! Der blomstrer også bjørnebær men spørs om det blir noe før frosten. Denne planten har heller ikke satt noe nytt skudd til neste år. Her blomstrer også en purpurklätt/ fløyelsblad, har altså ikke helt mistet dem ut av hagen.. Har sett noen bladrosetter i staudetrappa og til neste år..

Jeg vanner. Synes ikke det kommet så mye fra oven og med opphøyde kasser blir det fort tørrere innbiller jeg meg.. Men i stort sett så virker det gå bra, om det nå ikke var for løken da..

Ingen kommentarer: