lørdag 20. mai 2017

Litt mer fra Vegge besøket

Porselensanemone, Anemonopsis macrophylla, (blomster juli-aug, 60 cm høy, halvskygge), plantet mot Trattorian ved siden av den gule Aconitum planten. Satset på at det var tomt her men helt sikker er jeg ikke. Kan det være mulig at jeg latt hele den bakre delen stå tom??

Så en vit lunddokka, hvit glausidium, fikk bare med meg at den skulle like seg i skygge. Nå virker det som om den er heller tvivelaktig i herdighet, kommer nok ikke klare seg.. Satte den i hjørnet av garasjet, bak rhododendron, mullrik, fuktig skogsbunn har jeg ikke ellers mye av..

Vårerteknapp, Lathyrus vernus, har jeg en fra tidligere av. Denne er lillarød, (trives i halvskygge, blomstrer i april-mai og blir ca 30 cm). Her har jeg hatt en krypende phlox som i og for seg blomstrer pent i rosa nå om forsommeren, men den hadde helt tatt over her, det er vel problemet just med bunndekkere. Så vekk med den. plantet min vårerteknapp og tre av de små Heucheraplantene jeg kjøpte tidligere hos Blomster-Svein (har fortsatt to som ikke er plantet). Nå ser det ryddigere ut igjen og mandarinrosen har kanskje bedre levekår. Bunndekkingen må ha vært ypperlig gjømmested for gule pissmaurer. Fyllet opp med kugjødsel og vannet godt.

Ingen kommentarer: