mandag 22. august 2016

Nye tak–en dag med sol

Jeg har fire slike tomme plasser i hagen akkurat nå, eller minst fire da.. plasser hvor det tidligere sto roser, og der hvor jeg ikke har sett tegn til liv å sommer. Nå skulle jeg bøte på den her plassen ved Lunden (høyre siden om Morelltre). Jeg fortjente en tur til gartneriet, helt klart! Det mente jeg i hvert fall så det ble en tur om lørdags formiddagen. En Hurdalrose er nå plantert, men etter første kanne med vann så har det regnet, kugjødsel fikk jeg på først i kveld (i regnet..)

Men at det tok slik lang tid å få plantet den rosen har nok mer med at jeg også fikk med meg noen barlindplanter. (og enda en peacerose, som ikke er plantert, ikke begge alunrot heller..)

Ca 12 oppgravde syriner står i bøtter nå og venter på å bli avhentet. Det er bestandig noen som har lyst på store hekkplanter virker det som.. Disse er de som tidligere var hekk bak Lunden, nå er de tatt opp.

Hils på naboen! Nå er det åpent bak plommetre. Innsyn og utsyn. Åpent og herlig luftig. Til og med gjerdet rakk å få en vask. Hellene er lagt om og barlindene er plantert, men det kom regn i veien den dagen jeg fotet.

Det fantes ikke mange planter igjen så det ble to litt større og fire litt mindre av typen ‘Hilli’. Jeg hadde nok først tenkt meg flere men nå som de er satt tror jeg det holder. Barlind blir større og lar seg formes. Trenger kun to til på ytterkantene etter hvert.

For å få et system bak måtte jeg legge om mine heller. Barlindene har jeg satt ‘mellom’, der hvor mine små ispakkheller er.

De to større når helt opp til toppen av gjerde alle rede, de mindre når kun halvveis. Men jeg kan vente..

Før jeg var ferdig hadde jeg i tillegg til det rotskuddet av rose som ble med når jeg gravet opp hekken også fått ned et skudd av Clematis ‘Tage Lundell’ som jeg funnet i rosenhagen. Forløpig får den vokse på gjerdet. (nye bilder kommer ved solskinn..)

Skal si jeg er litt imponert over meg selv, har hatt planer siden i fjor men trodde ikke det ble noe av dette før neste år.. og den siste rosen skal jeg vel rekke få plantet den og.

Ingen kommentarer: