fredag 22. juli 2016

Kompost / kaldkompost

Kompost, dags å grave rundt og bytte binger. Kroppen får virkelig kjørt seg. Grave, vende, solle og fordele ut på ulike steder  i hagen. Mitt forhold til kompost er meget anstrengt og ambivalent om dagen. Selvfølgelig vet jeg også at det er sneglehotell. Ikke trivelig i det hele tatt. Men hage gir mye grønt avklipp! Vi har kjørt vekk masser, særlig slik som vi klippet av fra hekker. Mye av det som ligger her er fra tidligere år. Og det har blitt mye jord. Klart man kan ha varmkompost, lukket kompostbinge, men det har jeg altså ikke, enda.. har ikke noen planer om å kompostere eget matavfall..

Første bingen er tømt på jord. Spader det opp på risten og soller ut jorden. Tar komposten over i en bøtte og legger ut med liten hagespade. Håper og tro at jeg ser eventuelle snegler/ snegleegg men sikker føler jeg meg ikke, langt ifra. Snegler er det jo i hvert fall i hagen da hele boligområdet også er fullt av dem. Flyttet og vendt flere ganger er de. ‘Oi, her var det varmt!’ sa regeringen når han lente seg over den ene kassen som ble vendt forrige uke og flyttet videre i dag. Og det stemmer, det blir ganske høy temperatur når gammel kompost blir blandet med nytt grønt avfall. Til nå har jeg avslørt tre snegler, c’est tout, fordelt på alle fire binger, mens jeg gravet. Det er cirka like mange som jeg fanger i hagen for øvrig på en kveldsrunde…

Kompost gir en god struktur til jorden og er ellers en super mulching for jorden. Stappfull av mark er den også, det kan jo ikke være feil i en hage heller. Det er fordelen med den. Så ja, jeg er fryktelig ambivalent. Vil ikke ha snegler, vil ha kompost. Disse ekle varelser, sukk, dem kunne vi godt ha vært foruten!!

Nok om det. Jeg får sette min lit til den padden, (som jeg lurer på om den ikke har bodd i den borteste bingen, med tanke på det hullet jeg har der).

Hvis jeg har planer om en varmkompost, som jeg ikke skal ha matavfall i, hvem bør jeg da velge?

1 kommentar:

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Kompost er viktig. Jeg har også bare kald kompost, og bare en binge selv om den er stor så gruer jeg meg til den gode jorden skal frem fra glemselen for det er tung jobbing ja. Ha en fortsatt fin helg, hilsen ingeborg