søndag 27. september 2015

Saks og kompost

Jeg kommer helt sikkert angre meg som vanlig, det gjør jeg bestandig når jeg og saksen vært utpå. Men det er i blandt nødvendig og det vokser som regel ut nytt. Saks, klipp, klipp altså og kompost, hvor man legger avklippet. Og så er det snegler!! Jeg liker dem mindre og mindre. I den komposten som innholder grønnt avklipp fant jeg mange, sikkert 10 stykk, når jeg vende rundt med en greip. Ti blir fort flere og det var kun de jeg så altså, hva med alle dem jeg ikke så?

Begynte med at jeg de siste ukene har lagt avfall i søppelsekker. Disse må fraktes til fyllinga. Og nå er det så mye avklipp og rydding runt i hagen at en søppelsekk fylles raskt opp. Da tenker jeg ikke bare på greinavklipp. Regeringen fraktet litt surt bort de tre siste sekkene og kommenterte kompostene. Jeg blir så himla ambivalent hva gjelder kompost. Jeg trenger plassen helt klart til hageavklipp. Jeg vil ha sluttproduktet, den jorden er prima i bedd og kjøkkenhagen men jeg vil ikke ha sneglene!! Jorden sålles gjennom en sikt så evt snegler større enn hønsenett blir ikke med gjennom. Dessuten tas jorden fra trillebor over i bøtte og blir plassert i hagen med liten hagespade. Jeg har ikke merket at det blitt fler snegler av det. Men i år er det godt om dem i komposten altså.

Det var et kratt bak her, ikke klippet siden vi pusset opp badet og det er noen år siden nå. Tenkte jeg skulle klippe ner alle vegetasjon nå så jeg fikk tatt de snegler som var der. Fant ikke en eneste! Hadde trodd det skulle komme fra mange. Noen nytte har kanskje denne aksjonen gjort da, men hvorfor kan ikke disse infiserte snegler finne vei ner i komposten og? I skråningen var ikke en gang disse små slimete grå som er tilbake ellers i hagen. Dem liker jeg enda mindre for de er så vanskelige å få øynene på.

Sjekk det berget av ihopbuntete greiner! Det hadde aldri fått plass i mine komposter!! Dette må kjøres vekk.

Alle busker er klippet, så nær som på nyperosen ved innfarten. Til og med den store sjersminen ved garasjeveggen. Ser litt tom ut nå og blir vel ikke noen blomstring neste år men den kommer helt sikkert tilbake. Slike busker er ikke enkle å ta livet av..Som synes var lørdagsværet nydelig med sol, fristet til haging. Og nå ser man hvor stor hekken av gullkornell har blitt. Det må være over 15 år siden jeg stakk ner disse pinner som siden slo rot.. Burde få stukket ner noen til i borteste hjørnet nå kanskje..

-“Da ta vi morelltre med en gang”,  sa regeringen. Pust! Jeg var dum nok å svarte etter fire timer at: “Nei, det var ikke alt, mangler noen greiner fra det store treet.”

Noen greiner ble mange greiner, tykke, ut fra toppen. Nå er det åpent og luftig her igjen. En grein vil jeg dog spare, den som vokser mot terrassen. Det kunne vi stå og plukke moreller i sommer uten anstrengelse, og i år var det som tidligere nevnt mange. I ensom majestet stikker den opp, litt styggt og dårlig balanse på tre kanskje med som what? Dessuten virker det som om det er akkurat denne greinen som skygger mot rosenhagen. Mulig, bare litt mulig, at også toppen av denne blir borte i løpet av dagen. (Villvinet lever også farlig men de røde bladen er så stilige enda, disse skal siden ner i søppelsekker de og..tror jeg.. er bare ikke helt sikker på om jeg kommer angre meg etterpå…)

Et litet skår i gleden er at treet blør. Det har jeg sett gjenom seinsommeren. Det tyter ut som kvae fra gamle sår hvor greiner er saget vekk. Betyr det sluttet på tre? Har jo satt to til i Lunden så det finnes erstatting i verste fall...

Ja ha, så med sår kropp ser jeg at det er en nydelig solig dag ute nå med. På’n igjen altså. Må ut og nyte det siste av helgen i hagen. Skal dele på noen staude er planen..

1 kommentar:

Merja sa...

Det var en ordentlig beskärning av träd och buskar. Fast ibland är det nödvändigt som sagt. Tråkigt med alla sniglar! Dom finns här också i mängder.
Ha det gott i trädgården!