onsdag 5. august 2015

Kjøkkenhagen w 32

Nå er det spising og rensing som gjelder. I aften hadde vi pasta med den siste spenaten. Resten av stenglene havnet på komposten. Siste døgnet har det kommet 35 mm men mot kvelden ble det riktig fint. Jeg har så svårt å huske at det bare er august, ikke september enda. ‘Halva sommaren är ju kvar’.

Forvokste og klissete grønnsaker ser jo ikke delikate ut. Vekk med dem, ner med lite algomin, krafse rundt og så i nye hvite og røde redikker. Da så det mye bedre ut igjen.

I den kassen bak som også har rosenkål sådde jeg ny spenat. Kveldene er kortere og fuktigere igjen så det burde gå bra håper jeg. Men i den her kassen hvor jeg har fire kålplanter (klarte selvfølgelig dra vekk en !! sammen med salaten) ser den ene mer rød ut i stilken og den minner meg mer om en kålrabi enn rosenkål?

Ellers da, vi spiser squash, løk, sukkererter og potet. Potetriset var litt brunprikkete her og der når vi kom hjem etter ferien forrige uken. Tok vekk det jeg så, siden har jeg ikke sett mye prikker. Men det er vel som sniglene, de er der fast jeg ikke ser dem. Løken har lagt seg, den røde hade blomsterknopper som jeg klippet vekk. Hvitløken er høstet og hengt til tørk under epletre. Bondbønner, erter og rødbeter kan jeg begynne spise av. Små gulerøtter har funnet veien inn i kjøkkenet flere ganger. Maisplantene begynner få blomster, ser dem inne blant toppbladen, litt seint jeg vet. Tomatene er små og grønne, litt seint det og.

Så var det alle disse bæren jeg har alldeles for mange av. Kordongene med rips er overfyllte, har både lagt i frysen og i sprit, blir vel likør igjen.. Spiser det vi kan da men jeg må nok virkelig redusere antallet, det er for mye for oss nå helt enkelt, når vi som oftest er to.

Ja, ja, enda en måned kan man vel i hvert fall håpe på frostfritt..

Ingen kommentarer: