onsdag 24. juni 2015

Skiftende fokus

Til og fra vær den her uken tror jeg. Det kommer så pass med regn at jeg skal slippe vanne i hvert fall. Ute begynner bli en frodig jungel igjen, fuktig som i et veksthus, i hvert fall når solen er fremme. Det er den ikke hele tiden. Idag har det vart mange turer ut og inn, og jeg har forsøkt plante med regnjakke og.. Dagen begynte med godt, varmt vær, da var jeg på shopping. Gikk litt amokk på tre steder etter stauder..

5 heuchera, 11 stauder og to vannliljer.. Ikke ille, men de skulle plantes også. Nå må det da begynne bli fullt på forsida..

I den lille dammen satte jeg ner de to vannliljene. Forsøker på ny, de forrige tre jeg ikke fikk til er etter hvert glemt. Den gule til venstre; Nympaea ‘Marliacea Chormatella’ og den røde; Nymphaea ‘Attraction’. Så er det bare å vente å se da, om det blir noe av dem.

Så var det planteringen da. I regn.. Her begynte jeg forrige dag med  å sette ut litt av de jeg hadde i potter på baksiden. Må spesielt huske på Hewitt’s Double som jeg flyttet fra en undenskymt plass nederst i staudetrappa. Den har stått i en potte i en måned og ventet på et sted alle rede. Nå ble det litt mer her idag. Det er ikke så tomt i forkant som det kan se ut. Her står nå noen stakker små ‘gamle’ Heucheraplanter som jeg samlet hop. Jorda har forresten fått kalk også, det var lenge siden og jeg innbiller meg at all kugjødsel gjør jorden litt sur?

Bak den røde bispelue som jeg satte hit har jeg idag fått satt en Heuchera ‘Lime Marmalade’ (1), den synes ikke så godt men den vil nok bli større.. ser litt ut som friske, grønne salatblad synes jeg.

Flere Heuchera på denne siden av beddet…

Heuchera ‘Cherry Cola’ (2)

Heuchera ‘Silver Scrolls’ (3)

Heuchera ‘Marmalade’ (4) har jeg flere fra før men det ble en til. Ved siden av har jeg satt en rød astillbe (til høyre).

Veronica (1), lurer på om jeg mistet den lappen i kveld..

Så forsøker jeg på ny med Helianthemum hybrid ‘Fire Dragon’ (2). Liten og spretig plante men det kan jo gå. Akkurat her er det ikke noen særlig ‘futt’ på de stauder som står her fra før..

Plantet jo to for noen år siden og, den ene har klart seg og er mye fyldigere etter hvert.

Så den extremt korte hukommelsen. Dette må være Veronica teucr. ‘Royal Blue’ (3) ?

Geranium oxonianum ‘Orkney Cherry’ (4)

Epimedium vericolor ‘Sulphureum’ (5) og Heuchera micrantha ‘Palace Purple’ (5)

Så denne biten av beddet, her hvor det synes som om det ikke vil vokse heller. I forkant her står den rosa hundetannen så den må jeg passe godt på, litt redd å grave her…

En gul kjempekrage, Leucanthemum superbum ‘Banana Cream’ (6)

Veronia crinita ‘Mammuth’ (7)

og så, rett ved siden av hundtannliljen, Armeria pseud. ‘Ballerina red’ 8)

Så begynte det å regne igjen…

Ikke mulig å se men her har jeg satt ner en til Talictrum del. Hewitt’s Double (9) bak frosken.. Hekken fikk en skikkelig kutt før jeg plantet, tok vekk i hvert fall 10 cm av høyden..

 

Så her til venstre i bildet har jeg satt noe rart. Kameleontblad, Houttuynia cordata ‘Chameleon’ (10). Har ikke anelse hva dette blir men bladen ser jo kule ut.. (Beddet har jeg begynt luke, og binde sammen..)

Alle bedd gjør seg ikke på bilde, i hvert fall ikke fra oven. Men her satte jeg den siste av dagens stauder, Centranthus r. ‘Coccineus’ (11), denne sporeblomsten har jeg hatt tidligere lenger ner i staudetrappa men i år kom den ikke opp. Nye forsøk altså.

Så det var vel det hele av dagens fangst. Skifte av fokus, på tide å tenke på stauder altså, og luking. Sommeren virker å ha løpet i fra meg men enda er det vel lenge igjen. Jeg fyller opp, men nå holder det kanskje? Det har blitt en del innkjøp i år..

Og nå som jeg gjett opp kvelden har det sluttet regne.. ut og lete snegler!

1 kommentar:

Furulunden sa...

Skal si du har et bredt utvalg av stauder i din hage. Artig å se!!