torsdag 14. mai 2015

Oh, sol med din glede

Takk, hva deilig det var med en hel dag ute i hagen, med litt varme og hele dagen sol. Det føles som om det var lenge siden. Og dagen ble utnyttet godt. Gikk ut kl 9, inn kl 19. (Da var jeg så sliten at vi dro ut på restaurang og spiste middag) En helt super extra fridag med andra ord.

Tilbragte første delen av dagen med å luke i staudetrappa. Kom halvveis, høyre side er tatt. Luke er blant noe av det beste jeg vet. Litt som en skikkelig huskvask inne. Det ser så rent og ryddig ut etterpå. Men her ser det fortsatt litt tomt ut, her og der. Men ikke alt har kommet opp med grønnt enda så jeg får vente noen uke til før jeg satser for mye på nyinnkjøp. Dessuten lurer jeg på hvorfor jeg har de minst spennende staudene der hvor det er mest sol? Tenker kanskje det blir noen nytt etter hvert uansett..

Plommentre og morelltre er i full blomst. Hos naboen ser  det helt fantastiskt ut i det gamle store morelltre, stappfullt med hvite blomster. Hos den samme naboen vokser det ikke lenger tyskkål inntil gjerdet. Jeg fikk lov å luke så idag når de ikke var hjemme har jeg tatt vekk alt som var 20 cm inntil gjerdet (to timer/ 4 fulle bøtter med røtter..) Avrundet det hele med spett på noen sta hekkplanter som også skulle vekk. Så i morgen, hvis været er fint etter jobb, skal jeg ta en ny runde på min side under hekken.

Våren er altså godt igang og røttene begynner feste seg hardere til bakken. En liten, ubetenkt, tur til gartneriet etter fler sekker plantejord akkurat rett etter de åpnet viste seg bli en laang tur. Køen var jo rundt hele veksthuset. God omsettning for dem, for meg i møkkete hageklær fokuserte jeg mer på alle lekre planter ved siden av meg mens køen sneglet seg frem. Stolt av meg selv at jeg klarte å la være å plukke med noen fler planter (men det var sikkert mest for jeg ikke hadde vogn..)

Jord trenger jeg, og sikkert enda fler sekker enn det jeg har hjemme nå, til den lange kassen bak huset. Det føles skikkelig skummelt å spa upp busker og gress men det må til. Forsøker mitt beste å vente til løkene er avblomstret men samtidig så er det lettest å få opp røtter før de setter seg for godt. En vanskelig kompremiss det der..

Så før jeg ga meg idag for hadde jeg tatt den første tredjedelen. (Forresten, mine innsatser å bli ferdig med plank, resulterte i fyllte kortsider på Ivar hylla som jeg hatt i mange år ved kran. Den skal måles brun men det rakk jeg ikke idag.. derav trehvit på bildet). Løytnantshjerte til venstre var en utfordring. Pæleroten var helt enkelt for stor og dyp. Håper jeg ikke helt tok livet av den. Kaprifolen satser jeg på klarer å få jord oppover nedre delen. Behølt hjortetrøst og phlox, satte tilbake to Hosta i forkant. Den røde lønnen måtte jeg ta med spettet, det samme med gresset. Nå krysser jeg fingrene at det gikk bra. Mest irriterendes var vel løken som det var knopp i, men må man så må man..

Håper og tror at det blir bra når jeg er ferdig. I år er det godt om tulipaner. Gammel løk tar noen år før de blomstrer på ny, helt klart, men i år virker det som om mange kommer.

Den siste busken jeg satte i fjor,Physocarpus 0pulifolius ‘Amber Jubilee’, ser nesten gul ut i bladen. Slik som jeg strevde med å få den til å rote seg og nå skal den snart graves opp igjen.. ja, ja, slik er det nå en gang, klarer aldri bli ferdig, stadig noe nytt på gang.. og imorgen er det en ny dag, en arbeidsdag..

2 kommentarer:

Lars Bjerke - Kunstner sa...

Bra jobba ! Vi tok en fridag igår og dro til Botaniska Tregården i Gøteborg.
En deilig fridag,(12 timer), og idag har vi enda mer vi må plante ut.
Ellers fint med de brune kassene
dine:-)

Nora sa...

Skal si du står på! Så flott at du får luke hos naboen også så du slipper å få ugreset inn til deg!
Luke liker jeg også å gjøre og nå trengs det etter at vi har fått ganske mye regn siste uken. Skal si det eksploderer i bedene av både ønskede og uønskede ting:-)
Ha en fin helg! Klem!