søndag 3. august 2014

Rosenstiklingsforsøk

Jippie, her begynner det å vises et aldri så litet håp på mine stiklinger. Det kommer ut små skudd på siden av de avklippte stenglene som jeg satte i en potte men kugjødsel.

Det ser ut til at midtpartiet er de som kommer best, toppen som jeg også satte har ikke vist noen skudd og selve bladen har begynnt vissne. Dette kunne jeg egentlig tenkt meg men jeg satte den ner like vel, om ikke annet for å se at det faktisk er en rose..

Selve rotskuddet er grønn men viser ikke noen tegn på vokst..

23.7 tok  jeg dette rotskudd jeg fant i syrenhekken bak selve espalieret i Lunden.Det tok altså ikke mer enn 10 dager før det skjedde noe, utrolig, uventet raskt altså.  Det måtte jo få lov å blomstre først, faktisk var det først med blomst jeg oppdaget det stod der. Nå var knoppen vissen og jeg måtte like vel ta det vekk.

Rosenskuddet regner jeg med er fra buskrosen til venstre i bildet. Dette er også et rotskudd som jeg for en del år siden fikk fra naboens rosenbusk ved innfarten En tålig rose som hun heller ikke visste hva var. Rosen blomstrer i hvert fall tidlig, alle rede i begynnelsen av Juli kom de første blomstrene.

Så nå krysser jeg fingrerne og håper dette kommer gå bra. Skal forsøke la det stå i hvert fall et stykke ut i september før jeg evt kan plantere det… Overvintringen kan jo ellers bli litt vanskelig i potte?

1 kommentar:

Nora sa...

Så spennende Mia! Du forteller vel om resultatet etterhvert?
Klem Nora