søndag 3. august 2014

Kjøkkenhagerapport w.31

Faderullan så rask tiden går. Men sommeren føles faktisk å ha vært så lang at jeg hele tiden tror det er september nå, ikke august.. pussig det der.. Men den her uken har det altså blitt litt kjøligere ute, langsom utover uken gikk vi fra over 30 grader mot litt mer moderate 22 grader. Nesten så det føles godt, det er jo fortsatt varmt og behagelig og hvis vi ikke hadde hatt de ukene med varme så hadde jeg synts det var blitt så varmt nå.. men jeg har kunnat dra ner litt på vanningen i kjøkkenhagen nå til slutt i hvert fall. Akkurat nå forsøker jeg få ner 20mm, det har regnet litt, men bare litt, har ikke blitt mer enn ca 5 mm tilsammens. Meget lokale regnskyer her om dagen..

Epletreene bærer tungt om dagen. Jeg har tynnet ut massevis, like vel er det for mye igjen. Jeg tok hva som var for handen, kost, så nå er det blitt en bristvare, to treer trengte støtten. Jordskokken, næarmest i bilde vosker der den skal men er ikke på langt nær like høy som den som vokser der hvor den ikke skal (skymtes så vidt det er til høyre i bilde)

Jeg har den altså i løk kassen, i en potetkasse og i hekken.. kan bli gøy dette, med å forsøke bli kvitt den derfra altså..

I kassen hvor jeg hadde pillererter har jeg nå priklet ut romanasalaten som overlevd bak aspargusen, så vidt det var altså, muligens dette hjelper for å få litt fart på dem..

De nye kantene ved solbærhekken er fyllet opp med plantejord og diverse jordbærplanter fra hagen ellers er flyttet hit. Nå mangler jeg kun kugjødsel så er det ferdig..

Bondbønner og mais, en historie for seg selv føles det som. De bondbønner som vi tar inn er megastora i år, men nå er de på siste vers. Spiser av dem så ofte jeg kan, delikatesse mener altså nå jeg.. I kassen nærmest var bønneplantene minst og her blir maisplantene størst. Her sitter det nå en dusk på så godt som hver plante, alle rede i begynnelsen av august. I år øyner jeg et bittelitet håp om maiskolber!

Etter dette bildet ble tatt har jeg kuttet vekk alle stygge blad på squashplantene..

…  og disse erter ligger nå forvellde i frysen..

3 kommentarer:

Merja sa...

Det finns många godsaker i din trädgård. Majsen ser rolig ut.
Kul med ros sticklingarna!! Det måste jag prova igen:)
Ha det gott!

Vivishagerom sa...

Du har virkelig en fantastisk frodig og fin kjøkkenhage. Her var det mange godsaker.

Ønsker deg en fin uke. Klem vivi

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Ville bare ta en titt inn i augusthaven din som ser flott og frodig ut. Ha en fin ukeslutt ;:OD)