lørdag 26. juli 2014

To potter mindre å vanne

Mer ferdig på listen av småting som skal gjøres. Idag har jeg fått plantet rosene som sto i potter og ventet på at liljene skulle blomstre over. (Rent bortsett fra at jeg klippet hekken bak espalieret for noen dager siden slik at naboens hjørne skinner gjennom er jeg nøyd, det gjør meg ikke noe, bor man i tettbebygget område får man regne med det. Dessuten kommer hekken raskt vokse til seg igjen..)

DSC_0008

Tantau rose ‘Goethe’, til høyre, trengte ikke fjerne mer enn to liljeløker for å få plass med denne. Til venstre satte jeg ‘Freisinger Morgenrote’. Disse to har stått i potter ved siden av i en måned nå etter innkjøp.

DSC_0013

Begge roser er plantet i dype hull som ble helt fyllet med vann to ganger før jeg plantet. Siden, etter planting har jeg vannet gjennom hele kasse så det sto vann opp til kanten to ganger faktisk. Det må vel holde utover dager i hvert fall.

I midten står den en rose fra før av. Den har ikke helt hatt fart på seg de siste åren, nå som den fått så mye vann og står nabo med all kugjødselkompost tar den seg kanskje opp den og? Bella Rosa heter den og skal vel egentlig være en buskrose (på 2 meter) eller en klaserose (på 60 cm)   men i år har den kun en eneste stengel og på denne kom det tre roser.. (Informasjon på nettet varierer og jeg tror nok helst på det siste.. )Vet faktisk ikke når den ble innhandlet men den har stått i den her kassen sen jeg laget den i 2010.DSC_0014

Netty’s pride heter liljene som står her. Også denne ble satt i 2010..

Allium forelock, nesten avblomstret helt nå.( Lurer på om jeg må grave opp den og plantere den på ny for nå står den rimelig dyp i jorden..)

Så er det dom tre Clematisene. Denne har begynt blomstre akkurat nå, Clematis ‘Forever friends’, en Clematis som så nesten død ut da jeg kjøpte den i 2011, det er den ikke nå. Den står til høyre i espalieret (som jeg forresten gjorde ferdig i fjol høst..)

I kassen var det fra før av noen kosakkveronica, Veronica gentianoides, tror jeg det er. (har hatt dem i så mange år men ble pløtslig usikker…) Disse gravet jeg opp og delte, satte tilbake to, en i hvert hjørne. De jordbærplantene som var her fjernet jeg. (Det har jeg hatt planer om helt siden jeg satte opp den siste planken på kassen tidligere i sommer men først ville jeg har bæren.)

Så måtte jeg jo fortsatt har mormors herlige Mattram. De som sto her var ikke så pene lenger så jeg satte ner to nye. Fordelen med at de frøsår seg så godt er jo at jeg bestandig har noen planter på lager og kan begynne på ny.Jeg synes de er så fine sammen med roser.

Slik så det ut tidlig i juli før jeg nå begynte grave her..

I midten har jeg Clematis ‘Propertius’, den blomstrer tidlig men har rukket bli kraftigere nå i løpet av sommeren. Til venstre satte jeg en Clematis som jeg ikke aner hva er for et par år siden, den har fortsatt liver i behold men er fortsatt ikke mer enn en meter høy.

Med tanke på at kassen er full av krokus på våren (har tatt opp noen mens jag gravde..) og jeg fant en løk jeg ikke gjenkjente (ska sjekke seinere, sparer den så lenge..) så synes jeg det er utrolig hva man kan få ner i en kasse på 60x120 cm! Nå återstår det vel bare å vanne, vanne og atter vanne da… (må huske på beinmel til Clematisene og, håper de tålte få et lag jord til over sine røtter….) Akkurat nå å drypper det faktisk på seilet, tør man tro på skikkelig regn?

Ingen kommentarer: