fredag 2. august 2013

På flyttefot..

Baksiden, det gror godt. Planter som var så små, så små, er ikke det lenger. Tenk at det ikke er mange år siden her var plen! ‘Prosjektet’ gikk over nesten to somrer og syntes aldri bli ferdig men det er glemt nå… tre år er en lang tid

Det smale avlange beddet inntil veggen forandrer seg i stort sett hver sommer. Jeg finner helt enkelt ikke formen, hva som skal være her. I år har jeg jo kjøpt to rødlige busker, håper det fungerer. Noe som deremot måtte vekk var det store melkeklokken her i midten. Den har fått flytte til fremsiden (så det blir litt symetri som regeringen sa..)

Nå sto plassen der og gapet som et tannløst glis. En tur rundt gartneri hjalp ikke det heller, ikke noe som fristet. Regeringen ble overrasket for jeg forlatte stedet uten en eneste plante. Men jeg har sovit noen netter på saken og husket at jeg har en ‘stor’ busk, aner ikke om det er tuja eller cypress, i surjordsbeddet på baksiden. Planter vokser litt mer enn tenkt  iblandt. Alle rede i fjor høst skjønnte jeg at dette ikke kommer å gå, den er helt enkelt for stor.

Så i ettermiddag gjorde jeg mitt beste å få gravet den opp med rot, helst uten å ødelegge anemone ved siden av. Busken flyttet jeg siden til veggen. Blir den nå megastor så får jeg vel finne frem til saksen til slutt like vel. Jeg liker den så godt at det vore synd, akkurat den her har jeg lyst skal få vokse litt fritt.

Tom ble det. Men Rhododendron bak fikk endelig litt mer plass. Den hadde nesten gjemt seg bak lerken. Nå bikket jeg den litt over mot det lille bordet i stedet og fyllet opp med ny rhododendronjord. På hjørnet plantet jeg den lille avleggeren av kryptuja. Det kommer å gro til her og, jeg er ikke særlig urolig. Hit kan jeg kanskje flytte hønsebæret også?

Ikke ser busken så stor ut her ved veggen heller, akkurat passe faktisk. Nå tror jeg at beddet har funnet formen faktisk. (Men hjortetrøsten burde flyttes vekk og gi plassen til det andre elefantgresset, og..)

DSC_0103

Så da gikk resten av kvelden til vanning igjen da… det er jo så tørrt at man ikke skal plante, og i hvert fall ikke flytte planter for da forstyrres røttene i tillegg. Så melkeklokken jeg flyttet i mandags.. ja, den ser slik ut..

2 kommentarer:

Marit sa...

Ja, jeg har mer enn en gange etterlyst borrelås på plantene slik at det hadde vær enkelt å flytte de... ;-)

Den passet godt der du satte den :-)

Bjørkvold besøkshage sa...

Klør i fingrene etter å komme igang med litt flytting, deling og nytt bed, men det går jo ikke i ørken. Det er best å la alt stå og bruke tiden på vanning. Håp om noen millimeter i dag, men det blir for lite for sola kommer fram og så tar vannet veien opp i skyene igjen. Jeg ønsket meg i en kommentar på en blogg her om dagen sol fra oven og regn nedenfra, hadde ikke det vært flott? Jeg er mer kravstor en Marit, ønsker meg samme funksjon på plantene som på PC'en, trykk, dra og slipp:-) Tross alt, deilig sommer! Ha en fin dag!

Brita