lørdag 31. august 2013

Mye blomster i stedet..

Fulle til bredden er kassene, i hvert fall noen få av dem. Som denne, den som skulle gi meg store fine palsternakker akkurat nå. Det ble jo ikke noe av dem så jeg sådde frø og priklet over noen sommerblomster, litt vel mange kan man nok si nå..

Det viktigste er vel enda at jorden ikke står tom, eller? Fortsetter godværet kommer det bli en riktig frodig blomsterbukett her i september.

Vallmo kommer det og. Når man har ut frøer ser det så lite ut, siden må man tynne, tynne og atter tynne oppdaget jeg. Et eller annet sted i dette villniss befinner det seg syv asparagusplanter. Trangt er nok bare fornavnet. Når jeg dessuten hadde på kompost ble det ikke bare fart på det som skulle vokse, i komposten var det en drillion med revebjellefrø og.  Disse må jo vekk, løvetann hadde vært en glede..

Bønnene, de lave, er ikke lenger så lave. Dessuten må jeg høste inn dem og få de i frysen. Det er nok til mange middager.

Den store primadonnan i denne kassen er nok ellers Ruby. Jeg flyttet en plante hit ettersom det gikk så seint med dem borte ved bringebærhekken. De som står kvar er fortsatt ikke mer enn halvmeteren og kommer nok ikke i blomst men denne, høy og kraftig.

Neste år må jeg forsøke huske på å så noen frø inne på våren og. Men jeg glemmer det vel som vanlig.. Dette prakteksemplaret har i hvert fall mange knopper så jeg kan se frem mot fler blomster.

Purren fra i fjor har blomstret lenge den og nå. De små stråene fra ifjor fikk stå kvar ute i kassene gjennom vinteren.

Ellers er nok kjøkkenhagen (og resten av hagen) temmelig forsømt i år, jeg har helt enkelt tilbragt hele sommeren på kne på terrassegulvet. Så leit et føles når jeg ser på kaoset som råder men det blir vel en ny sommer og da har vi fint gulv håper jeg..

Hvis jeg hadde vært flinkere med vanning hadde mine erter kanskje holdt seg grønne litt lenger? Men vi har spist av dem. Egne, ferske erter er noe helt annet enn de man kjøper. Poteter har vi snart spis opp alle av og. Det står bare fire planter igjen nå. Snåler litt med dem merker jeg.

Regeringen fant to kvarglemte mandelpoteter (med grodder) fra i vinter når han ryddet kjølerommet. Disse satte vi ut i midten av juli, nå kommer det litt grønnt på dem. Men poteter, ja da må det være mildt frem til jul..

Det samme gjelder vel ikke minst mine settepoteter som var kvar fra i våres. Disse fant jeg i midten av august, med lange grodder. Satte dem like vel ned, jorden skal jo ikke være tom. Nå kommer det grønne små blad på dem og. Er det ikke 60 dager eller noe slik til man kan høste?

Glad for mine blomsterfrø nå. De holder seg lenge. Kornblomsten har jo så stilig farge, håper den frøsår seg slik at den kommer igjen neste år.

Siste august, uff, tenk at flesteparten av sommerdagene er bak oss og kveldene er betraktlig kortere nå. Får håpe på en fin dag imorgen og tid til haging.

3 kommentarer:

Bille sa...

Hei! Så spennende med omvisning i kjøkkenhagen din! Jeg kan jo bare drømme om noe sånn, det eneste jeg har i feriehagen er en pipeløk, gressløk og en krukke med persille :| Poteter til jul kan du kanskje lykkes med, men ha litt i reserve ;) Erter fra egen avling og asparges! Måtte smile litt av kassen med altfor mange sommerblomster, men frodig er det, og det blir nok flere buketter i september hos deg :)

Nora sa...

Her har kjökkenhagen värt forsömt de siste ukene. Helt unulig å holde liv i alt når man aldri får hjelp med vanningen fra värgudene. Men mye godt har vi spist i sommer allikevel og i drivhuset höster vi fremdeles tomater, agurker og chili.
Ha en fortsatt fin helg!
Klem!

Inger Marie sa...

Så mye fint du fortsatt har i bedene dine!
Lekker den solsikken..en favoritt hos meg:)
Deilige grønsaker fra egen hage...en føler seg rik da:))
Fin kveld til deg:))