fredag 5. juli 2013

Litt macros..

Den røde Salvia splendens er skikkelig knallrød, riktig intens, når den blomstrer. Den er raskere ut enn Salvia patens. Den har også vokset seg godt til men enda ingen blomster..

Men ellers er det like vel fullt av blått i hagen. Jeg kunne ikke huske at jeg delte og satte G. Johnsen’s Blue på så mange steder men tydelig har jeg gjort det. Den egner seg best i nærbilde. Egentlig så henger den ganske flatt ner mot bakken nå etter alt regn som vært i det siste.

Mattram vokser på mange steder den og, men heller dårlig på fremsiden, der hvor jeg helst ville ha den. Misstenker at det er skyggete for lang del av dagen der for at den skal trives. Men i rosenbeddene liker den seg. Der var den blitt nest inntil en halvmeter høy og veldig bred så idag er den klippt tilbake. Nå har jeg noen store hvite blomsterbuketter.

I beddet på hjørnet mot baksiden er det gult akkurat nå. Jeg husker ikke navnet i farten men denne planten er virkelig blitt stor.

Den lille blåklokken i ‘pjuskebeddet’ begynner blomstre ..Campanula garganica ‘major’. Hvordan kan noe hete major og være så liten?

Og søte lille allium, hm hva heter den nå… det har jeg glemt..

Så er det grenium overalt akkurat nå. Denne, biokovo, vokser litt hver steds i hagen. Den er så takksom da den også liker seg godt i skygge, der hvor ikke mye annet vil vokse. Sett så her, close up, ser den jo riktig elegant ut.

Jeg plukket et år frø fra en rød geum jeg kjøpt,’Mrs Bradshaw’. De aller fleste frøplanter gikk tilbake til sitt ursprung, oransje. Eller i hvert fall tror jeg det er originalfargen. Men i hvert fall, en frøplante blomster rød. Den liker jeg så godt. Kraftig er den og.

Så lille ballerine da, så vakker!

Kroll lijen fra Nortuna..

Den blå lerkesporren..

Iris og Astrantia, den gamle stjernflokken hjemmifrån..

Akkurat som med alt annet, lagom er best. Jeg kan ikke legge inn alle de bilder jeg klarte ta i løpet av en kveldstime..

Ingen kommentarer: