mandag 22. juli 2013

Impulsinnkjøp

I går dro jeg av gårde til slutt på staudejakt. Det store beddet etter hekken på forsiden har en god del tomme flekker fortsatt etter vinterens herjinger og tørker virkelig fort opp. Nå er det vanning som gjelder siden vi kom hjem fra ferien. Planen var at jeg skulle finne meg tre til Praktsolbrud, Helenium autumnale, aller helst denne ‘Redgold’ men etter to gartnerier orket jeg ikke lenger i det varme været og gav opp, ingen av dem hadde Helenium. Pussig, for den er jo ikke helt uvanlig. Like vel ble det en del nytt (bilder kommer); Agatache ‘Summer glow Yellow’, 2 purpurfargete Heuchera og en som lignet ‘Marmelade’. Polemonium yezoense ‘Bressingham Purple’ og Polemonium caer. ‘Brise d’Anjou’ med hvitbrokete blad. En Echinacea purpurea med hvit blomst, Phlox ‘White Eye Flame’ og 2 Geranium mac. ‘Espresso’. Dette var en god begynnelse for å fylle noen huller men det ble selvfølgelig mye vanning (man skal ikke plantere i en slik tørkeperiode..) og en del om møblering like vel. Små planter som nesten ikke overlevd (pjusker) ble pottet i håp om at de skal komme seg igjen. Så skal det flyttes litt hit og litt dit. Det tok meg hele søndagen faktisk å få plantet. Og idag også.. jeg fikk med meg en mandaringrose til (Rosa Mandarin) slik at det nå står en på hver side av trappa. Og 6 små buxbomplanter, så hele kanten mot Trattorian nå ble like høy. Første dagen på jobb etter ferien idag så antallet timer var begrenset. Like vel har jeg rukket litt sement og. Nøyd med innsatsen zå langt. Nå har jeg noen fler stauder som skal flyttes bakerst i beddet bare så er det ferdig. Jeg som ikke skulle, 1 – handle på impuls, 2 – flytte noen planter i år. Slik kan det gå..

Foreløpig blir beddet kun vist fra siden..

Ingen kommentarer: