søndag 21. oktober 2012

Litt Clematis blomstring gjennom sommeren.. rosenhagen

Gleden over en fungerende PC igjen, det regnete været ute og en slø hageblogger gjennom sommeren gir et behov for oppdatering/ oppsummering av hagen 12, også for å ajourføre plantelister. Perfekt helg for en slik oppgave. Clematis alpina ‘Tage Lundell’, med blomster i sluttet av mai, bak epletre i Rosenhagen.

‘Tage Lundell’ har fått lov å bre ut sine ranker i syrinhekken, hvilket jeg håper på sikt skal kunne gjøre hekken til en tett hekk. Utfordringen er kanskje at syrinhekken trenger klipp etter blomstring og da må man passe på slik at ikke rankene blir klippet over samtidig.

Clematis ‘Columella’, også den tidlig ute om enn sein i min hage. Denne skal blomstre fra april men hos meg kom den altså først i sluttet av mai. Atragene gruppen,

‘Columella’ har ikke akkurat de letteste vilkor å vokse på. Ved høyre side av kikkhullet i Rosenhagen er det ikke enkelt å klore seg fast akkurat.

Dette espalier kalles ‘fönster mot omvärlden’. Nylaget var det mye mindre og hekken var ikke satt bak slik at det mest av alt så ut som det var plasser et vindu mot gjerdet, der av navnet. Fire ulike Clematis fyller opp og skaper en grønn blomstrende vegg. Først ut i sluttet av Juli er Clematis ‘Paul Farges’ (misstenker det er samme sort som ‘Summer snow’..)

Akkurat som Tage Lundell får Paul Farges vokse seg vill gjennom syrinhekken. I år var den langt opp i morell tre også.

De andre to Clematis som fyller ‘vinduet’ i løpet av august er disse to.  Jeg mener det er Clematis Comtess de Bouchard og Og Clematis ‘Mma Julia Correvon’. Helt til høyre kommer det fortsatt opp noen få ranker av C. Multi blue’.

Så, i siste halvdel av august begynner endelig den lille Clematis integrifolia ‘Olgae’ en liten blomstring. I år fikk jeg tre blomster på den lille planten, det er fler enn i fjor men kraftig er den fortsatt ikke..

Enda mindre, men mer enn forrige sommer, er den andre Clematis integrifolia ‘Rosea’. Den får jeg vente enda lenger på tror jeg, ikke en blomst i sikte…

DSC_0071

Clematisblomstringen i Rosenhagen rundes pent av med Clematis Buckland Beauty i september. Herlige små klokker, men som sagt, klore seg fast i kikkhullet er ikke enkelt…

Så jaha, i stort sett alle 9 Clematis her har blomstret, bortsett fra ‘Rosea’ som nevnt og den siste som er flyttet fra et eller annet sted til ‘nøkkelhullet’. Den burde nok få seg en flytt til.. Det stusselige synet vet jeg at jeg tatt bilde av men finner det ikke akkurat nå…

3 kommentarer:

Nora sa...

Så mange vakre Klematis du har! Selv har jeg bare en, men det blir nok flere etterhvert håper jeg:-)

Marit sa...

Ja, du har virkelig mange flotte klematis! Det er en planteslekt som det er lett å bli hekta på...

Kristin Aurdal sa...

Nydelige og spesielle klematis du har. Jeg har en del i hagen jeg også, og jeg er ganske sikker på at det vil bli flere :-)