lørdag 6. oktober 2012

Dette må da enda være sesongens siste innkjøp

Asch, så gjorde jeg det igjen. Hva er det jeg tenker med egentlig?? En aldri så lite tur til Plantasjen etter nye leirpotter og annet til mine inneplanter, resulterer jo bestandig med noen impulsinnkjøp så her års. Utenfor står det selvfølgelig noen få stakker potter med planter som bare skriker etter å få et hjem. Når de siden er til halvt pris (hvilket egentlig er litt vel dyrt så her års, synes nå jeg…) så åpner jeg mitt hagehjerte og tar en med meg.

Forrige høst (hele 14 dager seinere enn i år – jeg rekker altså fortsatt sette mange fler løk!) kom jeg hjem med Cedrus deodara ‘Feelin Blue’ etter en slik shoppingtur. I år ble det altså Juniperus squamata ‘Meyerii’, H5 så det skal jo gå bra. Men hva leser jeg på nett, utsatt for soppangrepp? lite brukt? og sist men ikke minst; 1-2 meter!!! Så med skrekk for hva jeg drasset hjem ble den ståendes der på plen over natten. Burde jeg ikke aller helst trykke ner den i skråingen utenfor selve hagen? Hva er det som får meg til å ta hjem slikt? Plass har jeg i hvert fall ikke.

Men sen vil det seg ikke bedre enn at de siste dager har vært så pass solige og fine at jeg tilbrakt noen timer i hagen. Ved trappa hadde jeg fortsatt mange små steiner som måtte vekk før vinteren. Hm, noen kan da brukes som kant til min Himalayaeiner, eller? Ikke trengte jeg bære den lille busken vekk heller. Løftet den bare ur potten og satte den tilbake. (Dessuten fikk jeg jo brukt opp jorden som var i pottene med pelargoner, som jeg foreløpig satt inn i boden, får vel overvintre dem da…).

Så nå har jeg enda en plante med blågrønne barnåler, men visst er de lekre. Og denne, hvis den nå ikke helt stryker med av soppangrepp da, lar seg sikkert tuktes av saksen den og hvis den skulle bli for stor. (og så ble jeg av med enda litt plen ..)

3 kommentarer:

Underberget sa...

Jeg må smile her jeg sitter og leser innlegget ditt Mia. Jeg kjenner meg så igjen når det gjelder impulskjøp og plass... Jeg har selv en liten syrin, flettet pil og en viftelønn som venter på å komme i jorda. Hjelp! God vi har så deilig høstvær:-) Den nåleplanten du kjøpte var virkelig flott, håper du ikke får noen plager med den. Ha en fortsatt fin helg!

Marit sa...

Ja, det var en veldig fin einer. Jeg hadde den der jeg bodde før, og den fikk ikke noe soppangrep. Men i disse fuktige tider er det ikke godt å si. Du er ikke alene om å gjøre impulskjøp nå på høsten. Det er mange fristelser nå for en stakkars hagegal... ;-)

Mariann sa...

Einer var nydelig med det blålige baret! Så får vi se om det var stopp i plantekjøp for sesongen. Det blir vel ikke frost i bakken helt enda hos deg heller.
Ha en fin søndag!