mandag 22. oktober 2012

Clematis i Lunden

I Lunden har jeg plantert et flertall Clematis for lenge siden. Mange av disse har jeg for lengst glemt navnet på da jeg ikke noterte med navnet. I lunden virker det som om alle er litt seint ute, de aller fleste er av den storblomstrete sorten. Først ut med blomster var denne blålilla. I begynnelsen av juli ser den nok så alene ut her i hjørnet men det skal komme fler.

I begynnelsen av august kommer det flere. Den purpurrøde Clematisen begynner blomstre. Lurer på om ikke dette er C. ‘Gipsy queen’..

Det står to Clematis her men tydelig har jeg fokusert mer på roser og mindre på dem..

Og jeg skal helt ut i oktobr før jeg fotet denne på hjørnet mot plommetre. Dette tror jeg Clematis ‘Piilu’ også.

Clematis ‘Blue angel’…

Disse to her i høyre side av Lunden ville knappt ikke vise seg i fjor. I år har de i hvert fall tatt seg til å vokse, nå i oktober er de langt opp i ‘taket’ men noen blomster er det ikke..

Et av favorittmotiven dette året har jo vært espalieret bak vannet i Lunden. Den blomstringen har jeg vist gjennom hele seinsommeren. Vel dokuentert skulle jeg ville si.

The President i hjørnet har jeg ikke tatt bilder av i det hele tatt.. Og Julia Correvon, i midten mot det store morell tre er i hvert fall representer med en knopp.. Dette i sluttet av september men jeg vil huske på en sparsam blomstring langt tidligere..

Så ut i hagen, sluttet av oktober, nå altså, ser de slik ut.

The president’s bladverk er fortsatt grønnt og Julia Correvon har en blomst.

Clematis ‘Södertälje’ og Clematis ‘Mrs Cholmondeley’. Mot morell tre klatrer den lille Clematis ‘Blekitny Aniol’. September var altså blomsterrik på denne siden av Lunden.

Jeg kom til tolv Clematis i Lunden. Så mange fler er det kanskje ikke plass til.

Clematis i Rosenhagen

2 kommentarer:

Parkvegens Hageglede sa...

Såååå utrolig mange fine klematis. Litt av et blomsterskue i lunden din! Blue Angel har jeg merket meg... notert som en ønskeklematis til neste år.Men her var mange, mange fine! Ønsker deg en fortsatt fin, blomstrende uke!

Et nytt landsbyliv sa...

Så flott du viser samlingen av klematiser og hvordan de utvikler seg gjennom sommeren.