mandag 8. oktober 2012

Altså, arbeidshelg har uneklig sine fordeler også..

Rdt hjerteEn rose til alle turnusarbeidereRdt hjerte
Jeg vet at jeg sikkert gjør meg litt upopulær hvis jeg hevder det men det er sant. I hvert fall hvis man har mye som skulle vært gjort ute i hagen nå om høsten. Det blir jo så tidlig mørkt. Med torsdag fri, fredag kveld og søndag kveld rekker man masser i de lyse timene. Klart, det ble en time eller to etter dagvakten lørdag også  men da skal familien ha middag og en masse annet skal skje, så pløtslig er det for mørkt.. Kanskje vi burde fokusere litt mer på det positive ved ubekvem arbeidstid og. Vi kan da få gjort masser, alene hjemme, uten familieforpliktelser. Har dere tenkt på det? Si meg gjerne emot men et og annet taler jo før at vi er priviligert og. Men – hver tredje helg er nok!
Så hva har jeg gjort? Masser. Jeg har fått tømt alle potter og flyttet inn alle frosk. Pumpene er tatt opp ur dammene og vannliljene er satt inn. Klart, det står fortsatt mange potter, med alle knoller som skal tømmes for jord, inne i boden men det er ingen hast. De klarer seg lenge der de er. Endelig kan jeg begynne rydde og ‘ordne høst’ ute. Herlig. Nå koser jeg og hagesaksen oss. Villvinet som like vel i stort sett så godt som mistet alle sine blad får seg en riktig stuss. Det var mange år siden tror jeg, i hvert fall føles det slik for iår har det hengt lange lianer ner fra terrassen i andre etasje.
Blir det noe igjen da?? Ja, mer enn nok, jeg har bare klippet vekk alle de smågreinene som skapet villniss, fra disse lange rankene som fortsatt er igjen mellom plankene kommer det komme nye skudd til våren og snart er det fullt igjen. Neste år (vår!) er det flere bord som må skiftes så det føles lettest å ta det nå, nå som det enda kom til å bli tomt og kalt. Og så slipper jeg rake fler blader som detter ner herfra denne høsten.
Først igang med saksen klippte jeg ner villkaprifolen som tar slik plass og. Den vokser raskt opp over espalieret igjen, lurer egentlig på hvor mange meter både den og villvinet kan vokset på en sesong? Det eneste jeg ikke klippet vekk var klatrerosen ‘Polstjerne’, den hadde blitt så lang at jeg la to greiner bli igjen oppe mot terrasserekkverket. Spørs om jeg angrer meg, også denne rosen har det med å vokse utrolig mye..
Det må så være at favorittmotivet ser litt ut som et kalhygge akkurat nå. Den mest fargerike tiden er enda forbi. Men nok ser det litt stusselig og tomt ut akkurat nå..
Idag har jeg fikset ved Pergolan. Klippet vekk og bundet fast den nye voksten, både på eple tre og roser. Alle gule blad er fjernet en jeg kommer nok å forsøke få tatt vekk alle før snøen legger seg. Svartprikkete blader kan spre smitte og jeg vil som bekant ikke sprøyte med gift.
Ja, gjort idag ja, for med arbeidshelg følger jo også en fridag etter. Bra hva? Nå har jeg jo fortsatt en god del igjen som skal gjøres, men det blir vel en time her og en time der, snøen legger seg vel ikke enda på noen uker…

6 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka härliga bilder från din trädgård! Inspirerande. Och klängväxterna är så fina.
Agneta kram

November- symra sa...

Jo turnus har sine fordeler, som du sier flere timer i dagslys om vinteren. Kunne gå i kjøpesenter mandag formiddag uten køer og med god service. Men halv tid til sosiale treff, dobbelt arbeid jul og påske, tja det vil jeg iallfall noe igjen for... Så mye du har fått gjort mellom jobbeøktene dine i helgen.

Bea sa...

Trevligt med klängväxter, de ger liksom karaktär på höjden och dessutom en magnifik klematisblomning.
Också här blir det allt tidigare mörkt om kvällen och konstigt nog har vi inte haft frostnätter ännu som avslutat det lilla som finns kvar.
Ha en fin dag /bea

Turid sa...

Ubekvem og ubekvem :) Jeg synes at skiftarbeid er riktig bekvemt for meg. Deilig med litt alenetid og hagetid når kvelden starter tidlig som nå om dagen.
Finfin uke til deg.

stallnilsen sa...

Ja høsten fører til masse jobb i hagen og dagene begynner jo og bli kortere, deilig og få unna sont :)

Ha en fin tirsdag.

Hilsen Lisbeth ;)

Underberget sa...

Takk for den vakre rosen! Som turnusarbeider tar jeg den til meg:-) Enig at det har sine fordeler å jobbe skift, men jeg har en følelse at alle mine helgevakter har godvær, mens når jeg har fri er det ofte regn... Lykke til med resten av høstforberedelsene!