mandag 30. april 2012

Helgens nykomlinger

Først denne, Skunk kalla, Lysichiton americanus, så den nå i helgen når vi gikk rundt i Hortus Botanicus. Akkurat på disse bildene ser man kanskje ikke hvor stor den kan bli men alle rede nå var hver av disse en halvmeter i bredde og blomstret i gult. (jeg er ikke mye til blogger som drar av gårde uten både kamera og mobil men min man tok disse bilde..)

Denne kjøpte jeg altså til dammen i fjor og satte i en liten literspotte. Nå har den røtter som fyller hele bunn i bøtta ute i boden. Jeg blir nødt til å gi den en betraktelig større potte skal den få vokset til seg. En annen observasjon var at den ikke vokser i dammen men ved siden av i et fuktig bedd. Nå innser jeg at på en eller annen måte må jeg få større planteområde ved dammen på baksiden..

Men så til nykomlingene. Blomsterarket la meg fristes til noen innkjøp til tross at jeg vet jeg i det hele tatt ikke har plass til noe mer.

Tre Arum cornutum. Den stinkende blomsten må prøves, tilenkt noen potter på terrassen..

Eucomis comosa, hvis nå ikke noen hivet løker tilbake i feil esker, dette skal ikke være E. bicolor..

Den siste her skal være en Kalla. Dark beauty mente jeg den hette men den finnes jo ikke.. mørk skal den i hvert fall bli..

Strelizia, i en potte, mot en solig og varm husvegg, skyddet fra regn, går det? Tja, hvis ikke så kostet den jo ikke en formue..

3 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Skunkkalla tillhör en av mina favoriter, jag brukade alltid gå och titta på dom i Botaniska trädgården i Göteborg när vi bodde där! Häftiga!
Agneta kram

Lisa sa...

Verkar ha varit en bra utflykt! Det ryms mer blommor hos dig om du bara tränger ihop dem lite ;-)
Jag blev tvungen att Googla på skunkkallan. Du har skrivit om den förr men jag har inte riktigt fattat hur den ser ut. Den är jättefin!
Ha en bra dag med fingrarna i jorden!

Kram, Lisa

Suss o Kai sa...

Växt kraft :) Kram Suss