onsdag 30. november 2011

Mine buksbomplanteprosjekt..

Slik så mine tre års gamle buksbomstiklinger ut tidlig på sommeren. Jeg har fått kvister hvert år av en venninne som har friske, frodige busker i sin hagen. Litt om litt har jeg planer om å få en lav hekk som kant mot plattingen ved trattorian. Men stiklinger tar tid. Disse er fortsatt ikke store..

Toåringene ser slik ut, de begynner langsomt få sidegreiner..

Denne satte jeg forrige høsten, en ettåring altså. Det gjelder å smøre seg med tålmodighet og langt fra alle stiklingene slår rot..

DSC_0193

Men nok begynner midtpartiet minne litt om en lav hekk?

Men så er det denne kanten. Disse har jeg satt i høst. Jeg tenkte først fuske litt og kjøpte en liten kule og satte lengst til venstre. Den mistet ganske raskt alle sine blad og var i det hele tatt ikke like frisk og frodig som de stiklingsformerete. Dette var tidligere på sommeren som jeg plantet den, før jeg begynnte lese om denne elendige sopp som angriper buksbom planter rundt om i norden.. Den er nå tatt vekk..

Sukk, nå er jeg redd at det muligens er dette som er skylden til at plantene mister fargen og bladen. Eller er det bare høsten som gjort dette? Kan liksom ikke helt huske at det sett slik ut om seinhøsten tidligere, men å andre siden har høsten heller aldri vært så lang.. Det får stå seg til til våren, ellers får det vel bli brudespirean her og..

4 kommentarer:

Mari Anne sa...

Hos meg ser alle buksbom ut som om de har fått sopp, men bare om våren. Det skyldes som regel at jeg klipper for sent på sommeren og nyveksten fryser tilbake. Kjøpe buksbom er risky business nå om dagen.Desverre. Tålmodighet er tingen. De kommer, de kommer.

Bea sa...

Hej!
Grön och vacker Buxbom och det tar oändligt lång tid för en ny liten stickling att etablera sig i rabatten. Jag har inte ännu sett att mina små har gjort den minsta tillväxt, men vi får se ett nytt år :)

Svar på din fråga: Surskorpor är en tunn, tunn rågskorpa och är precis som namnet säger är den sur, men god med ost :)
Har du surdegsrot, är det säkert detsamma!
Ha en fin dag! /Bea

Turid sa...

De var nå små og søte da synes jeg. Buksbom er ikke tingen her hos meg desverre, men en erstatning som kan fungere er alperips. Ikke helt det samme, men villig, herdig og lett å stiklingsformere. Ha en strålende dag uten å blåse bort.

Unknown sa...

Det er da en kante-hekk dette! Synes den var skikkelig fin. Og veldig imponert over at du har odlat dem selv! Den soppen som angriper buxbom har jeg også hørt om, vistnok ble den oppdaget på kirkegården i Lund. Får håpe den ikke kommer til deg!
Maria:)