lørdag 8. oktober 2011

Travle tider..

Åååhh, jeg blir så trøtt på meg selv. Iår skulle jeg jo fikse min bod hadde jeg tenkt. Planen var å få lagt gulv over det hele, ikke bare i midten, og få opp veggplater på innsidan også. Dessuten hadde jeg en avtale med sönn elektriker som skulle sette armatur/ plantelys under Ivarhyllene som skulle inn her. Prosjektet har stått på vent hele sommeren. Men idag torde jeg ikke ha pottene ute lenger og måtte bare få dem inn. Håper jeg finner energi en dag å sette opp hyllene i hvert fall.. armaturen skal inn!

Har ikke klippet noe tilbake på fuccia heller, bare satte dem rett inn, de blomstrer jo fortsatt. De siste par uker har pottene stått under tak så de var lette å håndtere. Trodde egentlig ikke jeg hadde så mange potter som skulle inn men det ble en del likevel. Lysrøret i taket pleier å holde for disse planter men for frøsådd må det sterkere lamper til.. tanken var LED lys, men litt usikker på om det holder? Gir de lys nokk?

Hos meg som ikke steller særlig godt med sommerblomster er det bestandig slik. Pelargonene blomstrer bestandig som best når de skal inn i boden. Nå hadde jeg jo hivd alle på komposten for to år siden men de to jeg fikk forrige sommer hadde jo klart vinteren og har fått stå i Pergolan gjennom sommaren.

Eucomis står igjen i pottene, burde jeg ta løken opp? Eller kan de bli værendes her til våren? I tillegg til disse tre har jeg to til, de små som først begynnte vokse etter St Hans. Så de to frøplantene da, som jeg sådde i fjor vinter. De har faktisk overlevd helt frem til nå..

Noen stakker gressplanter, honningsbusk, gojiplante, lakritsrot og ikke minst de to Canna ble med inn de og. Noen av plantene er så høye at de ikke får plass i reolen men de skal vel klippes tilbake etter hvert uansett.

Alle tre Oryza sativa ‘Black madras’ satte jeg inn og, vel vitende gresset er annuel, men tvi,tvi, hadde ikke hjerte å hive dem på komposten. Hvem vet, kanskje jeg kan lure dem til å tro at året aldri er omme?

Chili og oliventre er her de og. Dahlia satte jeg inn med potte og de hele. Den har jo ikke blomstret iår så egentlig hadde jeg liten lyst å spare på den…

“ det hadde vart greit å få lov å montere lamper uten alle disse potter her inne” sier sønn… hm.. frøsådden begynner jo ikke för seinvinters og da kan jeg jo altids bære dem inn i gangen et par dager.. eller.. akkurat nå er det bare deilig å vite jeg fått dem i hus før frost og varslet snø..

Det samme gjelder vel også alle frosk og annet som jeg hatt ute i sommer. Pussig at det bestandig er så mye lettere å bære ut om våren og så mye når det ska inn om høsten.

Mye av møbler har mann og sønn pakket inn under pressening på terrassen. Men det er fortsatt mye mer som skal inn her. Rydde, pytt, jeg har da en hel vinter på meg…

Det som gjemmes i snø kommer frem i tø, sier man, men det som glemmes om våren finner man igjen om høsten burde jeg kanskje si…

For idag, endelig, fant jeg mine bortkomne Gladioler fra forrige sommer. Litt vel seint å plante dem nå..

6 kommentarer:

... sa...

Ja, det er travle tider nå, og jeg gleder meg til å bli ferdig i hagen nå.
Så heldig du er som har et eget rom til å overvintre planter i potter, og jammen var det mye som skulle inn hos deg :) Nå står de trygt når frosten kommer.

Ha en fortsatt god helg, Mia :)

Lisa sa...

Visst är det märkligt att man aldrig blir färdig med sådana projekt som att fixa en bod... Samma hysteri varje år när allt ska in, suck.
Kom just på att jag glömt pelargonerna jag har planterat i en skottkärra. Nu måste jag ut och täcka dem. De är ju mina frösådda!
Kramar Lisa & Frost, hihi

krepsemor sa...

Det er en tid for haging, og en tid for en pause! Godt å få ryddet bort sommerblomstene, og få sette inn de som ikke kan være ute om vinteren. Ikke husket jeg at Oryza sativa ‘Black madras’ var annuell, så min står i bedet fortsatt =) Der får den bare stå, for jeg kan ikke ta inn flere! Det er fullt her hos meg! Sånn er det bare!
Ha en fin helg , Mia!

Torill sa...

Hei på deg ! Så flink du er som har fått dette gjort. Har noko rydding eg burde gjort eg og. I dag har me hatt fint vær og eg har vore ute og fjerna ugras i nesten 4 timer. Kjempefornøyd med dagens innsats. Tusen takk for ein veldig fin kommentar på min blogg. Den varma veldig !! Klem.

Mari Anne sa...

Oida, Oryza sativa ‘Black madras’, den har jeg glemt. Da har jeg litt å ta inn i dag også.

Marit sa...

Ja, du rakk det vel akkurat før frosten kom! Jeg hadde også panikk innbæring i går ettermiddag, for i dag hadde det vært for sent å redde plantene. Det er mye jobb å drive med sånne inn og ut planter, men det er morsomt også. Ha en fin søndag!