tirsdag 18. oktober 2011

Hjørnekassen på baksiden

Rådyrstunge, Panicum clandestinum, gresset som jeg sådde i våres og hadde i en krukke på terrassen, er nå plantet ut i hage. Jeg har et lite håp om at kanskje, med hell, det ska overvintre.

bilde fra oktober

Da gresset kan spre seg godt med utløper har jeg plantet den ene i en knust gammel hagepotte jeg hadde spart på. Den og hellene som ligger her burde kunne forhindre den verste spredningen (ellers blir det å løfte heller til sommeren og luke rådyr…

bilde fra september

Bak potten har jeg mine dreneringsrør i gammel terracotta som jeg hentet i mitt foreldrehjem ved St Hans. Noen små takløk fikk akkurat plass i dem og jeg håper høyden på røren bidrar til god nok drenering. Litt forskjellige steinhageplanter skal få fylle plassen bak krukken.

bilde fra september

Den litt høye kassen bak har jeg jo omplantert i ferien. Planen er at gressplantene skal vokse seg litt kraftigere og bli omgjerdet av de ulike Flekktvetann, Lamium maculatum, som også står her. En sølvaktig bunn med forskjellige grass som stikker opp altså. I midten av beddet står et litet skyggemorell tre, det er en stein fra naboens gamle tre som spirt.

I tillegg til Carex Morovii ‘Ice Dance’ som var her fra tidligere har jeg plantet en Blåsvingel, Festuca glauca, og både det gulstripete Acorus calamus og hvitstripete Acorus gramineus.

Det står også ett par andre stauder innemellom, som denne Prunella grandiflora ‘Loveliness’ og så har jeg satt en del løk førståss..

Så jeg lurer litt på hvordan dette ender. I juni så det slik ut før jeg fikk det store rykket med å grave om det meste som var plantet i hagen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Veldig mye spennende her! Var lurt å begrense med en knust krukke. Jeg brukte en balje i bakken på bringebærbusk :).
Tror det du nevner om sand og grus i blandet jorden også spilte inn på Lavendelprosjektet. Jeg hadde satt i de i plantejord uten å blande noe inn. Tror de grenene som er borte har råtnet i den fuktige jorden.
Vet ikke om det blir nytt forsøk. Brukte opp plassen på noe annet :)

Mariann sa...

Mye flotte gress du har skaffet deg etterhvert. Det var veldig stilig med takløk i dreneringsrørene.

Stephanie sa...

You have incredible sense of displaying your plants. I love how you sit those succulents on top of the poles.

Turid sa...

Du har det så fint, å alt gresset... Skikkelige sikleplanter det. Ha en fin dag :)

Hilde sa...

Kjempestilig med lyktene, gresset i den knuste potta og takløk i rør. Du har så mange kreative løsninger, Mia, som gjør hagen din spennende og personlig!!