tirsdag 4. oktober 2011

Bare for hukommelsen er så dårlig..

Typisk, nå husker jeg jo ingeting lenger. Hukommelsen er ikke på topp og det er jo så mye hver dag en skal gå rundt å huske på..Hvorfor noterer jeg ikke slike ‘viktige’ ting med en gang jeg planter?? Men i et forstørret bilde som jeg tok når jeg kom hjem fra Vegge mener jeg at det er Arisaeme triphyllum, Snabel kala, som er den potten som det ikke var noe grønnt i men en knoll nere i potten som jeg gravde dypt ned ved morelltre i Lunden. Satte potta over for å huske hvor, potten står der den, fortsatt.. Kanskje til våren også slik at jeg husker på den?  Plantes dypt i veldrenert jord, halvskygge/skygge står det på etikketten så jeg krysser fingrer og tær.

Så da må denne andre, den som var litt grønn i potten ved innkjøp, være Arisaema amurense. Denne skal bli ca 20-30 cm høy og blomstre i mai-juni. Slår jeg sammen begge etikkettene blir jeg litt klokere, men skal denne også ha skygge? Na ja, de står i hvert fall i Lunden sammen med de andre plantene fra samme dag. Herdighet har jeg ingen aning om men jeg burde i hvert fall huske å ikke grave rundt her før midsommer, en vet jo aldri..

Litt hukommelse må jeg i hvert fall ha beholdt for fast enn det ikke synes noe av disse to planter her husket jeg det når jeg var rundt og satte vårløk. Er det normalt eller et dårlig tegn at jeg ikke ser noe til mine to Arisaema.. Det ble til at jeg satte ned de fire pottene med årets buksbomstiklinger etter kanten i stedet. Ikke er de store, ikke hadde de fått røtter men de er da i det minste fortsatt grønne!

Så Mia, husk!!! Her er det fullt!

4 kommentarer:

Linda sa...

Dårlig hukommelse er en velsignelse innimellom, hadde jeg ikke hatt det er det ganske sikkert enkelte ting jeg hadde gitt opp...
:) Spennende med dårlig hukommelse:)

Ruben sa...

Jag har också dåligt minne, men när jag sätter lökar brukar jag skriva och göra en liten karta över var jag satt dem på baksidan av förpackningen och den sparar jag förstås. Har man ingen förpackning, är det nog bäst att sticka ner en liten skylt vid plantan, kanske inte så vackert, men nöden har ingen lag, eller hur?
Jag fick knölar av Arisaema candidissimum, och dessa lökar skall grävas upp och förvaras frostfritt under vintern, fick jag veta. Men dina kallor kanske är av en härdigare sort.

Ha det gott!
/Ruben

Gudrun sa...

Hej Mia!
Ofta tror jag att jag skall komma ihåg var jag sätter växter i jorden, vilket jag inte gör. :)
Tack snälla Du för att du gav mig rätt namn på hoyan.
Önskar dig en fin dag. Kram

Marit sa...

Godt å høre at det ikke bare er meg som husker dårlig... ;)
Det er kjekt med blogg som en slags huskeliste for en selv. Hvis en nå bare husker at en skrev det ned i bloggen...