onsdag 21. september 2011

Fått hjelp: Mormors chrysathemum

Slik ser den altså ut når den blomstrer, mormors Chrysanthemum som mamma gav meg frø fra i våres. Et riktig litet sjarmtroll, skjønner godt min mor ble glad da hun fikk frø av disse fra sin kusine. Blomsten er ikke stor, kanskje 2 cm i diameter, fyllt med gulgrønn midt.

Det kommer flere blomster på samme stengel og nede i bladverket kan jeg skimte fler knopper som er på gang.

Planten har en frodig bladmasse som er nesten lysgrønn i fargen. Bladen følger hele stengeln oppover.. Planten er ca 40 cm høy nå.

Den blomstrer altså nå i september. Usikker på om det er den ‘normale tiden’ eller om det er for at jeg sådde den iår. Jeg er heller ikke helt sikker på om dette faktisk er en perenn eller om den spirer fra eventuelle frø året etter. Hos mamma kommer den i hvert fall igjen.

Så er det noen som vet hva dette er?

Fotnote: Jeg har fått svar på hagegal. Tommelen opp Smilefjes med åpen munn Dette er Tanacetum parthenium (Chrysanthemum parthenium), en gammel fyllt variant. Hvis noen vil ha frø har jeg fortsatt mange igjen.

5 kommentarer:

Hosta sa...

Synes det ligner på en plante jeg har i hagen, min heter Leucanthemum Fiona Coghill

stallnilsen sa...

Kan desverre ikke hjeøpe dæ, men den var uannsett kjempenydelig, ha en fin kveld, hilsen Lisbeth :O)

Mariann sa...

Veldig fin! Jeg kan huske den fra min barndomshage. Den selvsår seg noe, men er lett å holde styr på.

Gudrun sa...

Hej Mia!
Jag tror att det är mattram som du har, de liknar de jag frågade om. Kolla den här tråden så får du tips.

http://tradgard.ifokus.se/discussions/4d714bf7b9cb46221d05fabb-vaxt-vid-gammal-boplats

Där diskuterar man de olika formerna av mattram om Björn som svarar är något av en expert på kulturväxter.
Önskar dig en riktigt fin helg.
Kram

Turid sa...

Nydelig plante. Artig med planter som har historie. Ha en fin kveld.