fredag 2. september 2011

I det blå hjørnet..

Cicerbita alpina, min så kalte Sikori er ingen sikori men en turt.  Men de er kanskje rett like?

Catanache coerulea ‘major’

Echinops bannaticus ‘Blue glow’

Clematis alpina (ikke min faktisk men naboen er så snill og deler denne med meg i syrinhekken)

Nepeta nervosa

Veronica spicata ‘Blue bouquet’

Gentiana septemfida

Gentiana sino-ornata

Et litet tillegg etter spørsmål:

Hva gjelder forskjeller; Gentiana septemfida er ny iår, plantert i staudebeddet på forsiden, bare det hjelper for hukommelsen.. men rent bortsett fra det er bladverket kraftigere, mer som blader med mer opprette stengler. Selve planten blir også større, ca 20 cm. Blomsten har dessuten små prikker på innsiden.

Gentiana sino-ornata har jeg hatt i mange år, den er plantert flere steder i min  lille ‘steinhage’. Den er en liten plante, blir hos meg ca 5-10 cm høy, men det er for den legger seg mer flat og ikke er så oppreist som den G. septemfida. Bladen er også mindre og mer spisse, som små ‘naler’.

Begge er veldig søte blå blomster men selve knoppen er nok det jeg liker best, den er stripete på utsiden og skaper en stor forventen. Begge like veldrenert vokseplass så jeg er litt spent på den nye på forsiden.

12 kommentarer:

Mari Anne sa...

Vakkert, vakkert.
Hvordan ser du forskjell på G. septemfida og G sino-ornata? Jeg synes de er så like.

Marit sa...

Jeg er så imponert over alle dine blå blomster. Det går opp for meg at jeg har alt for lite blått her.
Ja, jeg lurer også på hvordan du ser forskjell på de to gentianaene?

Merja sa...

Så många fina blåa blommor du har. Gentianan har en otroligt blåfärg!!
Ha en bra dag

Marit sa...

Takk for svar, da så jeg forskjellen ja. Jeg skal sende deg noen :-)

Helene Orskaug sa...

Nydelig!! Blå blomster er det vakreste jeg vet!

Heleneklem

Snäckskalsdalen. sa...

Vilket vackert inlägg, jag älskar ju blå blommor och här fick jag mitt lystmäte!
Agneta kram

Mariann sa...

Mye flott blomstring i blått hos deg. Mine G. septemfida er snart avblomstret, mens på G. sino-ornata kan jeg se blått i knoppene.
God helg!

Anonym sa...

ahh.. så vakkert Mia !! det er ikke ofte jeg er innom her.. kanskje fordi jeg lengter så etter en egen hage å pusle i : )

likte så godt den Veronicaen.. og Blue Glow.. den var spesiell : )

ha en fin helg ! klæm fra mæ : )

Vilt og vakkert sa...

Heisann! Takk for svar.
Jeg har også tenkt til å plante den ved siden av steintrappa, men magnoliatrærne og andre trær mot naboen, gir mye skygge.
Tror nemlig den kan gjøre seg flott der sammen med de andre blomstene i rød/lilla nyanser.
Snakk om lilla blomster... Har sådd mye rart som både gror veldig og nesten ikke, og jeg har glemt hva som er hva. Tenkte at når de gror vil jeg se forskjellen. Nå har jeg innbilt meg at en plante hele tida har vært gojibær, så viser det seg at den blomsrer med hvite blomster, og gojibær har lilla. Da aner jeg ikke hva planta med hvite blomster er.... Har funnet ut hva som er goji. De er fremdeles i drivhuset og gro temmelig tregt. Spørs om de blomstrer før høstekulda setter for alvor inn...
Tar bilder og lager en post om det til uka ;:OD)

Ha go' hælj da, Mia, ♥lig fra meg!

Landbohaven sa...

Rigtig gode billeder.
Hvor har du dog mange smukke blå blomster.
Tak for kigget.

Lisa sa...

Jag säger bara; åh, åh, åh...
Vilka underbara blå bilder! De passar perfekt till musiken jag lyssnar på nu, Supertramp. Inga fler ord behövs. Njutning...
Kram på dig!

Kristin Aurdal sa...

Så flotte kinasøter du har. Jeg har sådd disse for andre gang nå i år. Første gange spirte de bra, men noen uker etter prikling døde hele gjengen. De jeg har ute i priklepottene nå har neste ikke vokst på ukevis så mulighetene er store for at de går samme veien.