onsdag 21. september 2011

Høst og vårløk..

Jeg kjøpte med meg noen tulipanløk sist jeg var en tur til gartner’n etter jord. Nå begynner det bli bortemot to uker siden jeg strevde med å finne plass til disse 25 løker, det er da ikke mange men hos meg er et knapt om plass. Klarte få satt dem på fremsiden mellom noen høyvokste stauder.. Red riding hood, røde tulipaner med stripete blad..

Så i april-mai ser det kanskje fint ut her, bakerst mellom de høye plantene. Men jeg sendte jo en bestilling til Botanisk verden i begynnelsen av august, nå er den på vei. Oj,oj, hvor skal jeg få plass med 10 tulipaner til hen? Nåja, plass er en ting, bladen som blir igjen noe annet..

Damen hos gartner’n  klarte også overtale meg til noen narcisser. Og nok er de flotte når de blomstrer. Fem av hver, Cherfulness og Ice King.  Dem skulle jeg også få plass til, ble fremsiden, igjen..

Oppi, bakom, mellom her.. Den eneste frøplanten jeg fikk av min frøsådd av chokoladefargete revebjeller står rett forran. Ved siden av og rundt omkring har jeg satt alle de krokus og andre småløk som jeg gjennom en hel sommer har klart grave opp, det blir mange det.

Så har jeg fått satt alle de små scilla løk jeg tok med hjem i våres. Det var jo en god del løk men ikke fyllte jeg riktig hele forsiden men en god del av den. Håper bare de fortsatt er spirevillige etter en sommer i boden. Drømmer om det store blå havet av Scilla..

Allium christophii ‘Albopilosum’ ser jeg på bestillingen. Den hadde jeg vel glemt at jeg alle rede har, eller hadde, eller hva sier man. Fem løk blomstret forrige sommer på baksiden, iår blomstret ingen. Nå i høst har jeg funnet igjen tre løk og satt et annet sted, problemet er at jeg ikke lenger husker hvor… Nå her, ser jeg jo dessuten hvor de andre to befinner seg. Burde kanskje grave opp og flytte dem og? Tydelig orker den ikke presse seg gjennom være seg Nepeta, geranium eller vårkjærminne..

Allium ‘Karataviense’ har jeg nok bevisst bestilt fler av for denne sjarmerte meg helt fra starten av våren når bladen kom helt til blomstene til slutt vissnet vekk. Men ellers begynner jeg tro at jeg klikket av gårde i halvsøvne i somres, så mye av dette kommer ikke ha en sjanse hos meg.. anemone coronaria.. ja ha.. og en cyclamen, hva tenker jeg med??

Antagelig like lite som når jeg gravet opp løk og satt den på nye sted rundt omkring i hagen. Nå har jeg virkelig null oversikt. Dette kan virkelig bli spennend til våren..

3 kommentarer:

Marit sa...

Ja, det er alltid hyggelig å sette ned noen løk. Det gir håp om flott blomstring neste vår. Scilla har jeg mange av både hvite og blå. De sprer seg godt, så du har nok et blått teppe om noen år.

Turid sa...

He-he, kjenner meg igjen her. Hvorhen jeg setter spaden i jorda, dukker det opp løk jeg ikke husker jeg har satt der. Tulipaner drar jeg opp igjen på våren, men det er jo så mange andre krokus, narcisser og allium som fint kan stå igjen i jorda til neste vår. Ha en en riktig fin dag-

orchis sa...

Ser ut til å bli en fargerik vår hos deg. Jeg har (nesten...) gitt opp tulipaner og narcisser. De vil ikke trives her. Men jeg bestilte noe greier fra Frankrike for kort tid siden, som forhåpentligvis er bedre tilpasset mitt klima og mitt jordsmonn. Hvor jeg skal gjøre av dem, er fortsatt en gåte... :)
Ha en god dag.