torsdag 28. juli 2011

Blir det noe igjen?

Jeg fjerner stauder med så hard hånd nå at det riktig verker i hjertet. Men jeg har beddet inntil veggen på baksiden fersk i minnet. Det var ju der jeg begynnte min ‘rasering’ og fjernet omtrent alt som var. Det såg så tomt og stusselig ut da, etter at jeg satt ned noen knøttesmå frøplanter, men det var da, 4 Juli, jøjje meg, er det ikke lenger siden? Planen var jo at jeg skulle ha massevis av plass her til liljene, nå er det alle rede trengt!! (Kaprifolene skal forresten vekk, men det får jeg ta til høsten..

En av de frøsådde plantene, fra i fjor,  jeg satte her bak er Eupatorium cannabium, Hjortetrøst, og den har jeg plassert litt rundt om på flere steder. Den er jo så liten nå men blir ca 150 cm!! Regner med at dette er en plante jeg må fjerne i massevis hvis den overlever vinteren.. Men nå, ved ca 30 cm høyde, har den fått knopp, gjett at jeg gleder meg.

På fremsiden, hvor jeg synes det ser så tomt ut nå, har jeg prestert å sette den mellom noen frøsådde revebjelleplanter, Digitalis purpurea. Etter mitt hagebesøk forrige uke fersk i minne kan jeg lure på hvor lurt det var..

Frøplanter.. jeg frøsådde denne Potentilla nepalensis i vinter og har nå mange potter som venter på utplantering. Det er bare det at akkurat denne Potentilla også er blant de planter jeg tar vekk. Hvor dum får en være egentlig?

Jeg har også noen frøplanter av Eryngium planum, Hagestikle, som jeg har satt ut. De åtte plantene jeg priklet er utplantert hver eneste en. ‘Morplanten’ kjøpte jeg ifjor og tok vare på frøene, likte så godt den stålblå fargen den har. Men jeg er ikke helt sikker på at den kommer å like seg hos meg, mine frøsådder en kraftigere en orginalet..

Da er jeg mer heldig (eller uheldig, spørs hvordan jeg ser på det..) med denne oransjebakkestjerne, Erigeron auranticus, sådd forrige vinter. Den ble det jo kun to planter av og dem fant jeg enkelt plass til.. i hvert fall den ene, den andre står fortsatt kvar i ‘barnehagen’..

Frøene jeg fikk av mamma som er “mormos krysantemum” og som jeg fortsatt ikke helt klart finne ut hva det er, annet enn at blomsten er hvit med gul midt, masse hvitt faktisk.. Uansett har jeg nå en anselig mengde av disse, men priklet ikke mange fler enn ca ti potter.. Skal bli spennend å se hvordan de blir seendes ut.

Geum chiloense ‘Mrs Bradshaw’ har jeg forelsket meg i, så pass at jeg sådde frø fra min plante. Også denne finnes i flertall nå. Den til venstre, den kraftige, er min frøsådd, den lille planten til høyre er den jeg kjøpte ifjor.. Hmm… tyder kanskje på at det har vært litt trangt her tidligere?

Kuletistel.. Echinops bannaticus, den blir en stor plante synes jeg meg huske. Ingegerds frø spirte over forventen og iår har den lille planten begynnt vokse seg til. Hvor mange trenger jeg? 10? 15? eller tre..

Det samme gjelder vel gullknapp, Cephalaria gigantea, også. Hvor mange har en plass med i en liten hage? Har en misstanke om at denne vil bli enorm, gigantisk! alle rede nå som jeg ser hvor pass stor bladrosetten blitt.

Så egentlig burde jeg være nøyd med min frøsådd i vinter av Centaurea scabiosa, Fagerknoppurt, at det kun ble denne ene planten (men jeg er skuffet..) for jeg trenger ju strengt tatt ikke så mange fler..

Jeg har også innsett at jeg ikke kommer rekke rundt i alle bedd før vi drar av gårde så jeg kommer vel å trenge resten av sesongen (og minst en kompostbinge til..). Jeg har også innsett at jeg helt sikker blir nødt til å ta en runde til neste år for å fjerne mange av de frøsådde plantene jeg setter ut iår.. Men da har jeg helt sikkert plass til noe nytt neste år også..

Idag har jeg begynnt gå løs på dette villniss. Rakk ikke klart da mørkeret kom (ca kl 23.00) så jeg håper jeg rekker mer imorgen.. Man skal rekke være sosial også når man har ferie, så det blir ikke mange timer om gangen. Og nå om kvelden trenger jeg dessuten myggspray! Jeg er helt oppspist og bruker minst like mange minutter på å klø meg som å grave..

Litt morsomt egentlig. Jeg fant meg selv med tre deler av denne Pulmonaria når jeg gravd den opp og plantet sporenstraks alle tre, den er jo ikke mer enn to år jo.. Så kom jeg på at jeg alle rede har delt og satt den på minste fem fler steder. Nå sitter en del i bakken og to er på komposten!

 

1 kommentar:

Lisa sa...

Jag är jätteglad att jag mest sätter ettåringar! Det gör inget att det blir fullt, för de ska ändå bort till vintern = )
Det är jättekul att följa dina strävanden, men jag får lite ont i hjärtat när jag tänker på allt arbete du lagt ner och sedan river bort... Det är å andra sidan ett tecken på en verklig entusiast!
Ha en fortsatt fin semesterdag!