tirsdag 7. juni 2011

En ujevn kamp..

Treaske, asken fra grillkol altså innbiller jeg meg innholder noe som kan være sundt for plantene. Kanskje det bidrar til å gjøre jorden litt basisk også, den skal innholde både kalk og kalium, faktisk lite fosfor også. Men så er det vel også slik at lut lages av treaske og vann, eller?? Kanskje ikke det lureste.. dessuten har jeg lest noe om cesiumkonsentrasjoner…
Så er det kaffesumpen, jordforbedringen som i seg selv ikke skal tilføre så mye næringstoffer men skal kunne bidra til en bedre jordsubstans da nedbrytingen skal ta så pass lang tid. Litt som sand kanskje tenker jeg da.. men jeg leste et eller annet sted dette med kaffe mot snegler. Et annet sted at kaffe senker jordens ph..
Ja, det er mye rart man leser på nett, ikke lett å vite hva en skal tro.. så i hvert fall, nå har jeg begynnt blande treaske med kaffesump i en bøtte og blander det hele med litt vanlig plantejord..
Blandingen har jeg siden mellom grønnsakene i kjøkkenhagen. Ikke over dem, redd for lut effekten, men altså mellom. En annen sak forresten som jeg leste et sted er at man skal klippe toppen av purre, ner til ca 10-15 cm. Egentlig når man planter den ut men jeg gjorde det nå, den var jo ikke så stor og stråene minnet mest om gressløk. Var det dumt kanskje??
Men så til den ujevne kampen.. Brønnkarsen husker jeg fra fjoråret. Da ble den etter hvert helt dekket av åkersnegler. Satte den da ned i dammen og guldfiskene elsket å spise disse små slimmete, ekle skapningene.. Strødde litt av min aske/sump blandning her og. Når jeg gikk forbi etter noen minutt ser jeg dette!!
DSC_0026
En knøtteliten ekkel snegl, en av årets generasjon misstenker jeg.. Når jeg ser nærmre etter er det flere, hopkrøllet i asken men i live. Ingen lettvinte veier å kvitte seg med dem altså, glem at det hjelper med kaffe, de kommer uansett. Og disse små krypen spiser de og, kanskje ikke like mye som når de blir store, men de fullvoksne er da attans mye enklere at få øyne på! Så jeg føler nok at kampen er ujevn..
Nå er jeg ikke akkurat noen biolog heller da, men jeg har lest at boasnegel skal holde iberiasnegel vekk, at den forsvarer sitt revir. Men dette, er det en mutant av åkersnegel og iberia eller er det en slik boa? Ekkel ser den i hvert fall ut. Nå har jeg dog liten tro på at dette skulle hjelpe men jeg la den få leve for denne gang..
Dette bladet av jättevädd som jeg sådde ifjor trodde jeg først hadde vart middagen til en snegl. Men ved nærmre blikk ble jeg tveksam..
Når jeg tog vekk en bit av bladet og viklet det opp fant jeg denne lille rakker’n. Hva dette er aner jeg ikke heller, men skaden den gjør er jo på størrelse med snegl!
DSC_0047
Så kampen er ujevn om dagen. Dessuten så pryds jo mine liljer av små røde flekker som denne..
Og da har jeg ikke begynnt tenke på rosene enda… Haging er herlig men også en kamp om liv og død. Nu skal jeg ta på meg stridsrustningen (en hagesaks og lommelykt..) og gå ut til kamp!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Treaske og vann blir lut, men da må blandingen kokes først og så stå og trekke. I alle fall er det sånn jeg har lagd lut til lutefisken (da må det være bjørkeaske også forresten)Aske og kaldt vann tror jeg ikke er noen fare for at skal omdanne seg til lut. Lykke til med kampen uansett!

Ellen

Torill sa...

Det er vel berre eitt å sei : Lukke til !!

Bille sa...

Herlig mangfold i hagen din Mia! Jeg er spent på om jeg har fått liljebiller i feriehagen i år siden jeg for første gang har hatt noen blomstrende frittilariaer. Noen brunsnegler ser jeg hvert år, men knerter bare noen få, og det blir ikke flere. Lus er det masse av, men jeg overlater dem til småfugler og marihøner. Vern om hagen din, men ikke rydd bort alt du finner da! :-)

Stephanie sa...

I think I recall you saving all your coffee beans earlier. Now you are putting them to good use. I am sure your plants will do better with all these great efforts.

Marit sa...

Aske er fin gjødsel. Jeg pleier å ha på masse akse mens det ennå ligger litt snø på bakken. Men å legge det mellom radene sånn som du gjør var lurt. Jeg samler også på kaffegrut, men putter det rett i varmkompostbingen. Det blir veldig fin struktur på jorden når en blander inne grut.
Jeg har kun svarte skogsnegler her, heldigvis. Har lest om flere som sliter med snegler etter alt regnet. Det er jo da de synes. Jeg har knust utallige liljebiller i år, men finner stadig mange nye. Ikke lett å sloss mot overmakta...
;-)

Unknown sa...

Lykke til med kampen mot snegler og andre uønskede besøk, jeg har noen som jeg ikke har bedt inn i hagen jeg også men jeg har ikke snegler,,bank i bordet,,
Ha en fin dag ,Marit.

solfrid sa...

Bruker aske fra vedovn og legger på snøen over bed. Plantene tar ikke skade av det. Kaffegrut legger jeg rundt plantene og eggeskall knuses og legges likedan. Jorda blir veldig fin. Ikke for sur.

solfrid sa...

Mangfold må vi ha; snegler, biller, liljebiller - just name it! Skal vi ha hage må vi ha insekter, så enkelt er det. Så får vi plukke vekk de vi ikke vil ha. Hagen hadde blitt ganske så dau hvis ikke vi hadde hatt disse som vi forbanner så ofte.
Og, jo - Boasneglen (Leopard for mange) er suveren å ha i hagen!