tirsdag 26. oktober 2010

Høst,slutt for iår..

 FRAMSIDAN 

Ja ha, nu er det ikke annet som gjenstår annet enn å pakke ihop alle busker og tre slik at de ikke brekker for mye av snø som helt sikkert kommer å komme her og. Den nakne sanningens time har atter begynt. Uten all beskyttelse fra hekker og tre ser hagen så liten og trist ut. Sommeren har ikke vart så allre verst, men ikke har vi hatt det varmt. En eneste dag i juli kom temperaturen opp mot 25 grader…

(Den eneste lille plen vi har er denne på fremsiden, ikke stort å skryte av..)

STAUDETRAPPAN LUNDEN 

Staudetrappa, den plass i hagen med mest sol, også her har blomstrene fryst nå, tele i bakken. Lunden har fått kanter rundt beplantningene, eller har jeg ikke gjort mye nytt her denne sommer. Neste år må jeg få gjort noe med beddene mot veggen. Her er kun aftensol og jeg innbiller meg at det vokser bedre hvis jeg får en opphøyet bedd/ kasser her og. Dreneringen blir i hvert fall bedre, underlaget er tett pakket subbus og til tross for mange timers innsats med spett så synker vannet ikke vekk så fort som jeg ønsker..

HALVA ROSENHAGEN STENRÖSET

I rosenhagen har jeg fjernet siste rest av gress. Det ble noen nye små kasser og Rhododendron er flyttet. Kassene er fyllt med roser og mange vårløk så jeg har store forhåpninger om blomsterprakt til neste år. Til tross for at dette er en nokk så solrik plass i hagen så har morellen blitt så stor at den skygger litt vel mye. Men jeg liker følelsen av å sitte under et tre om sommeren og morell liker ikke så godt å bli beskuret.  Har ikke kuttet noe iår så det blir kanskje en del bær neste sommer, men sen blir jeg nødt å redusere størrelsen. Den vokser så kraftig at den kommer at gå inn i strømledningene.. Mitt lille steinrøyse begynnte jeg så ivrig å plante om, la kanter av granitt i bunn, men den ble aldri ferdig, det var så mye annet som kom i veien.. Håper den klarer vinteren uten å falle ner likevel.

TRATTORIAN BAKSIDAN

Trattorian, hvilken stusselig plass. Jeg er ikke glad i være seg torkestativet eller varmluftpumpen som sitter her. Enda naknere ser det ut uten de to Rhododendron. Nåja, alle har sine skyggesider.. Baksiden er jeg fornøyd med. Påbegynnt forrige sommer og ferdigstelt iår. Rakk jo til og med få opp espalieret før det ble tele. Og den lille dammen har vart et møtested for familjen helt siden den kom på plass i sluttet av mai og fiskene kom. Uendlige kopper kaffe har det blitt her og en ny hengekøye, men den har ikke vart så mye i bruk, vi skylder på været.. Bare så synd at plassen ikke er større, men det får jeg ikke gjort noe med. Og, jeg har fortsatt lyst til å ha dammen høyre, spørs om det like vel blir en mur kant rundt neste sommer.. Alle potter med gress er nå flyttet inn i boden, håper innerligt de overlever vinteren!

KÖKSTRÄDGÅRDEN

Så til slutt kjøkkenhagen. Nå som den ikke er full av bønnevikker, jordskokker, stativ med bønner og annet så ser den virkelig blå ut. Klarer aldri å få bestemt meg, skal den fortsette være blå eller skal jeg beise den og brun? Noe jeg er litt stolt av meg selv for er at jeg faktisk ikke har kjøpt en eneste sekk med sement iår!

11 kommentarer:

Unknown sa...

Åh, Mia! Din trädgård ser fantastisk ut! Det var trevligt att få se alla de olika rummen. Jag tycker den blå färgen är riktigt läcker:)
Ha det gott,
Charlotta

Vilt og vakkert sa...

Neisann!
NÅ er jobben gjort , Mia... og det ser helt perfekt ut!
Jeg har laget en tilsvarende post til torsdag, men med nye klipt tekst.
Noen ganger bruker jeg for egen del det... men bildene er mine!
Du er så god til å skrive hva du har gjort!!!
Nå har jeg nok sittet for mye over lang tid og glodd på skjermen, for nå vil ikke dobbeltsynet på høyre øye gi seg. Det trenger en pause. Jeg skal på konferanse til Gardemoen torsdag og fredag. Hadde tenkt til å ta med meg dataen, men den bør nok ikke brukes for mye i dagene som kommer...
Ha det godt og vær stolt over jobben du har gjort ;:OD)

krepsemor sa...

Planer, ja! Det er viktig med planer, Mia, og du har virkelig fått gjort utolig mye i år også! Beundringsverdig! Og jeg ser at du allerede planlegger for neste sesong =) Det er godt å lene seg tilbake, og oppsummere hva som er blitt gjort, og hva en ikke rakk å gjøre!
Ha en fin uke!

Unknown sa...

Hagen din ser så innholdsrik og flott ut:) Nå er det bar eå glede seg til neste sesong, og jeg må innrømme at jeg håper den blir bedre enn i år... Herlig med blåfarge synes jeg:) Artig med litt farge i hagen, kvikker opp:) Klem

Turid sa...

Du har en utrolig innholdsrik hage med mange forskjellige rom! Jeg synes blåfargen er flott jeg. Det er godt å være ferdig med høststellet, men litt vemodig også - hva skal man gjøre nå liksom. I hodet kverner likevel hage og hageplaner, det gjør det stort sett alltid hos meg!! Og ja, jeg er veldig spent på løkblomstringen til våren - det kan jo godt hende at det blir litt for voldsomt!

Stephanie sa...

I love the way you fixed up your kitchen garden (last pic). Even when no plants, the blue beds and trellises are still looking great. Also I am amazed how tidy you made your garden. You must have done lots of moving and storing of plants. Now you can sip and enjoy your coffee indoor. Have an enjoyable autumn :-D

Kathrine sa...

Jeg syns du har en flott plen jeg. Her blir den mindre og mindre år for år, til min store glede:) Tenk på alt en kan få plass til av kjøkkenhage og stauder mm når en har lite plen.
Jeg er så klar for hagepause nå. Og gleder meg veldig til å sette igang igjen til våren, og ikke minst førlge med på hagebloggene og din blogg igjen. Håper på vinterbilder fra hagene fremover også.
Ha en flott onsdag, Mia:)

Gunilla sa...

Hej Mia

Du har ju en fantastisk trädgård med så många olika rum. Allt är ju så väl genomtänkt.

Nu får vi ge oss till tåls till nästa vår och hoppas att inget har frusit bort.

Du har ju planterat blomsterlökar som du kan njuta av på våren. Jag har planterat några nya liljor som jag hoppas att de vill trivas hos mig.

Ha en fortsatt fin vecka

Kramen/Gunilla

Gudrun sa...

Din trädgård är riktigt fin och jag tycker att den är vacker nu också fast inget blommar.
Det blå i din kökshage är fint.

Ha en fin kväll.
Kram

Mia sa...

Jättefint du har, trevligt att titta på trots att det inte blommar mer nu men hösten har sin charm.
mia

Anonym sa...

Hei Mia,

selvom hagen din er vissen nå så vet jeg hvor vakker den er vår/sommer med det fantastiske mangfoldet av blomster og trær.

Du er dyktig!

Ha en super helg min venn!

God klem fra Vibeke :o)