søndag 10. oktober 2010

Enda en dag i hagen..

vad är detta?

For noen uker sidan var jeg på hagevandring. Da knabbet jeg med meg en knøtteliten rotbit av en vekst damen hadde, en bunndekker så det ut som. Den hadde så fina blader, gule og grønne. Trykket den ner i jorden på forsiden når jeg kom hjem, det var jo allerede mørkt ute og jeg glemte siden hele planten. Idag fant jeg den igjen når jeg satt ned tulipanløker og krokusen som jeg tog opp i våres, og, yes! jeg husket å sette krokus forran gjerdet i garasjeinnfarten, der blir det jo først snøfritt om våren. Må  nesten gratulere meg selv, det glemmer jeg hver høst, men ikke iår ikke..

Det er fortsatt en god del blomster ute i hagen, men de synes nesten ikke under alle blader og alt vissent. Fant en Lady Stratheden og en kjempekrage midt opp i alt det vissne på fremsiden. Utrolig, i Oktober!

   

Jeg har begynt å klippe ned overblomstrete stauder men kom ikke lenger enn staudetrappa. Som vanlig lar jeg meg avledes. Tokk blant annet opp de siste gulerøttene, ikke mye å rope hurra for akkurat.

Den rosa skildpaddeurten har nå kommet så langt at jeg ser hvilken farge den har. Litt sein av seg altså, den hvite er ferdig med sine blomster. Og, har jeg riktig tur får jeg se i hvert fall en blomst av høstanemone,Honorine Jobert Dafo, det blir i slik tilfelle første gang det skjer. Please, en-to dager til med godvær så…

  

Ellers har mye av dagen gått åt til mere frøsanking. Forresten, har også priklet ut alle revebjelle rundt om i hagen, litt vel tett, men de var så mange og plassen så liten. Nå regner jeg jo ikke med at alle overlever heller, spørs om det ikke var litt i seineste laget?

 

2 kommentarer:

Stephanie sa...

I am sure your bulbs - tulip and crocus will fluorish their beautiful blooms in spring for you... because you remembered them!

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Godt det fremdeles er noe vakkert å hvile blikket på i høsthaven. Tenk min due eller skilpaddeblomst er plutselig nesten ikke å se, bare et par stilker og en ynkelig blomst.
Jeg får stelle pent med den, kanskje den kommer frodigere tilbake neste år!
Skjiraffen er en festlig fyr som til og med gjenskapes i planteverdenen ;:OD)
Ha en fin høstuke!