søndag 3. oktober 2010

Dagliljer..

Nå begynner dagliljene vissne ned i hagen, de skifter over mot gult og bidrar faktisk til gressets flotte sjatteringer på baksiden. En ensom mørkrød lilje, Crimson Pirate’, holder stand i kassen nærmest trappa og på fremsiden blomstrer fortsatt ‘Grape Velvet’, denne underbare overraskelse. Så er det nye fra ifjor som jeg planterte i beddet på forsiden, en rød lurer jeg på hvis det ikke var. Den har ikke blomstret iår den heller..

Cromson PirateGrape Velvet

Baksiden ja, hele ti Hemerocallis klarte jeg få ner her, fem i hver sin kasse. Som vanlig klarte jeg ikke markere hvem jeg satte hvor, ikke heller har jeg så mange etiketter, typisk meg.. I år er det kun fire av disse som har blomstret; Flava, Sammy Russels, Stella D’Or og så den røde oven som blomstrer nå..

Dette er noen av blomstrene fra ifjor..

    

Hemorocallis hybrid 'Catherine Woodbury'

Hemorocallis hybrid 'Catherine Woodbury'  

og denne røde her er plantet i beddet ved Trattorian har jeg notert, men der kan jeg ikke huske å ha sett noen annen en Stella D’or og Fulva iår så kanskje dette er en jeg har flyttet slik at det er en av de ti?

Dette er i hvert fall de 6 etikettene jeg har.. og utifra etikettene skal de kunne stå i halvskygge så da er det vel bare å smøre seg med tålmodighet, slik som med ‘Grape Velvet’, hun kom jo tilslutt hun og.

        

(oppdaterer plantelister..)

2 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Så mange flotte dagliljer du har, Mia. Jeg gleder meg veldig til neste hagesesong, og er veldig spent på dagliljene. Noen ble flyttet og nye ble kjøpt!
Ønsker deg en flott høst!

Unknown sa...

Åh, vilka fina dagliljor du visar! Jag är alldeles såld på dagliljor för tillfället och vill ha många, många:)
Ha det gott,
Charlotta