mandag 13. september 2010

Søndagens sol lokket frem de små..

Anemone 'Queen Charlotte'

Anemone er en favorittblomst, det svirret godt rundt blomstrene når jeg hølt på og klippet vekk den Hortensian jeg satt her. Håper på å kunne trøtte ut den busken da jeg ikke kommer åt at grave den opp.

Anemone 'Queen Charlotte'

Vil jo ha plass til høstanemone og de vokser og blomstrer meget ulik. Som disse to her under, lurer på om de rekker blomstre i år..

Anemone japonica hybrid,Honorine Jobert Dafo Anemone hybrida ‘Pamina’

Men to som blomstrer er i hvert fall 50 % uttelling, ikke verst det heller, blomstringen varer dessuten lenge, Robustissima holder ut, har blomstret i snart en måned.

Anemone tomentosa ‘ Robustissima’ Anemone tomentosa ‘ Robustissima’  Allium tuberosum

En annen plante som er rene trekkplastret må være Allium tuberosum, den blomstrer nå på seinsommeren og er minst like flott som sine søstrer som jeg har kun for blomstrenes skyld, at denne i tillegg byr på smakelig grønske er jo bare et ekstra pluss.

Allium tuberosum

Hadde fem store tuer med løken, nå har jeg skjenkit bort den ene. Tenkte jeg skulle dele de resterende bare de har blomstret over, men nå lurer jeg på å kanskje la det bero til våren, hvis jeg husker på det då da..

Allium tuberosum Allium tuberosum physostegia virginiana

Nåja, det er jo mange fler som får besøk, for eksempel Virginialeddblomsten og malurten. Jeg kunne nokk ha fortsatt lenge til, men dagen var for fin for å somle bort go’vær med kameran.

Artemisia absinthium

5 kommentarer:

Mariann sa...

Høstanemner er vakre. Jeg har hatt litt problemer med å få de til her hos meg. Men jeg prøver stadig og nå har jeg en som iallefall kom med blader nå i år. Kanskje det blir blomster også til neste år.

Forrige uker var det sol og fint hos oss. Da var det masse insekter å se og det var helt tydelig at løkblomstene var veldig attraktive for blandt annet blomsterfluer.

Mariann sa...

Høstanemoner skal det være, noen slurvet med korrekturen her.

Gudrun sa...

Jag gillar verkligen höstanemoner. De är så vackra.
Ha det jättegott, kram

Åsa! sa...

Vilka vackra bilder du bjuder på Mia!

Är Hortensian så svår att bli av med? Jag som funderat på att plantera en vit. Vi har ju kalkig jord och det är därför jag tvekar, kommer den att trivas?

Parkvegens Hageglede sa...

Når Høstanemonene har etablert seg, ja da er de bare en fryd. De har vakkert bladverk gjennom hele sommeren. Flotte, grasiøse knopper og skjønne blomster. Tre ting i en.. kan knapt bli bedre.