torsdag 2. september 2010

Physostegia virginiana 'Bouquet Rose'

Physostegia virginiana 'Bouquet Rose' Physostegia virginiana 'Bouquet Rose'

Kanskje ikke den mest eksotiske plante man kan tenke seg men jeg fryder meg minst like mye over denne Virginigaleddblomst som av mine solhatter så her års. De lange, spinkle spirene som kommer opp litt her og der, ikke bestandig der hvor jeg plantet dem, frisker opp i hver blomsterbedd. Kommer det for mange eller helt feil er den lett at luke vekk. For villig er den. Liker seg best i full sol men jeg har jo mest halvskygge og det fungerer fint det også. Fargen er rosa og høyde 60 cm. Passer perfekt i min lite strukturerte, uryddige staudetrappa, og, nesten det beste av alt, den trenger ikke bindes opp, tåler til og med denne regnfulle sommer.

Physostegia virginiana 'Bouquet Rose'

Might not be the most exotic plant there is, but one of my favourites this time of year.  ‘Obedient plant’ or ‘False dragonhead’ it’s called and obedient fits perfect. It spreads a little bit to much sometimes but there is no problem getting rid of the plant from places not wanted. I like the way it swings its flowers, 60 cm over the ground, perfect for my untidy planted perennial staircase. All though it’s said to prefer fully sun I have had no problems in partly shadow either. I definitely look forward to this blooming every September. It’s really an easy plant to grow, and, no support needed even if it’s heavily rain outside.

Physostegia virginiana 'Bouquet Rose'

3 kommentarer:

... sa...

Hei Mia, og takk for koselig hilsen :) Nå er jeg så smått tilbake i bloggeverdenen igjen.
Nydelig rosa blomst i innlegget, den var ukjent for meg. Jammen er det mange skatter i hagen din!

Mari Anne sa...

Denne har jeg sådd, men visste for lite om den til å vite hvor den ville passe. Nå vet jeg hvor den skal plantes og det skal jammen skje i dag.

Merja sa...

Så söt man kan vara då:)
Trevlig helg!