fredag 13. august 2010

Lite rundtur i hagen

Går jeg ut gjennom terrassedøren er det første jeg kommer til baksiden av huset, her blomstrer akkurat nå blant annet Clematis, som det også gjør i resten av hagen.

Denne purpurea eleganse, plantet jeg iår, neste år må jeg lage en større espalier for den får ikke plass, den har lagt seg utover hengeseljen på siden av..

I espalieret mellom baksiden og trattorian blomstrer tre forskjellige sammen med en liten klattrerose som ble omplassert for noen år siden, den vil aldri helt begynne vokse men nekter også gi opp. Alchymisten som jeg satt her har blitt mye større men ingen blomster enda..

Jeg har også en fjerde clematis her, aner ikke en gang hvem farge for den har aldri blomstret og jeg har forlengst glemt hva jeg plantet, innbiller meg at det er en storblomstrende hvit. den vokser voldsomt, tvinner seg rundt fuglekassen og vokser langt opp i pæretre bak.

Går glatt forbi rosenhagen og kommer till Lunden. Her har jeg nokk feilberegnet størrelsen tror jeg, bak denne blå stauden blomstrer også en rød clematis, den første røde jeg planterte her sammen med the President må studerer fra terrassen, jeg ser nesten ikke blomstrene her nedifra..

 

Tilsammen står det 8 clematiser her, jeg kom til total 30 clematis i hagen når jeg tellte, hm.. vil fortsatt ha flere..

Fra lunden går turen over till staudetrappa, der blomstrer det uavbrutt, noe kommer, noe går, nå begynner blant annet solhattarna komme.

 

Så er det forsiden, med Pergolan, der blomstrer clematis  og liljer, her har jeg også plantert en clematis med store blader, ukjent sort..men denne svarer bestandig med å få vissnesyken på en eller fler stengler, iår har den fått godt med benmel, får håpe det hjelper..

Men nå må jeg løpe i dusjen, skal rekke et møte.. Ute regner det som bare rakkern igjen, ser ut til å være annen hver dag igjen..

14 kommentarer:

Kathrine sa...

Flott runde i hagen din! Jeg husker bare Jackmanii av mine klematiser, og to er iallefall forsvunnet.
Kuletistelen min tok jeg frø av i fjor, og i år kom fem nye planter. Den er flott!
Og en nydelig hvit solhatt du har:)

:-)

Torill sa...

Så mange flotte blomer du har. Eg liker også veldig godt klematis, men du har jo eit imponerande antall då.... Eg har 4 eg !! Og dei tre siste er kjøpt i år. Lurer på kor avhengig dei er av djup vokseplass. I mitt berglandskap er det ikkje alltid så lett å få til det nemlig.... Takk for titten. Regner her også....Go`helg !!

Margrethe sa...

Så mange klematiser! Jeg undrer meg fortsatt på hvordan du får plass til alt :-). Jeg med min store hage har bare en. Men får jeg den til, blir det flere etter hvert. Ha ei god helg (forhåpentligvis uten regn).

Vilt og vakkert sa...

Heisann! Hvem kan få nok klematis.... synd de er så dyre.
Fikk en til 40 kr. her om dagen fordi den så nesten dø ut, tror den kommer seg. Verre med den til full pris - 149, - tror jeg... den ser helt bortreist ut etter at den ble planta i Oasen!
Geiteramssaft får bli til neste år, her også... det samme med hylleblomstsafta. Fikk ikke prøvd i år heller ;:=(
Sender deg mail ;:OD)

Merja sa...

Vackra klematisar!! Vill ha mer av dem i min trädgård:)

Stephanie sa...

Such a pretty garden! Your clematis are gorgeous. I love both the colour purple and red. Enjoy the weekend and all the beautiful blooms in your garden yeah.

Mona sa...

Vilka härliga clematisar du har! Och så många! Mina har blommat så dåligt i år, eftersom vi inte fått just nåt regn alls. Idag såg jag att en har torkat ut helt och hållet. Ha en trevlig helg! Kram, Mona

solfrid sa...

Rett og slett herlig! Sommeren er hvertfall ikke over!

Kathrine sa...

Hei igjen:) Mine tjærebutter bruker rundt tre-fire uker på å tørke. Kan hende det er forskjell på båttjære og den du kjøper i malebutikker? Jeg bruker Tyri tjære, den liker jeg godt. Kanskje verdt å prøve, for åkersnilen er glupsk ja.
I år har jeg lite snegler. En og annen åkersnile, de faste boa(leopard)snilene og noen snegler med hus.
Og tenk, bare to(!)liljebiller!
Tror den kalde vinteren med lite snø gjorde susen her ja.

:-)

Mariann sa...

Så mange flotte klematis du har, de ser virkelig ut til å trives.
Ha en fin helg!

Tångsnällans blogg sa...

Åh så många vackra clematis du har i din vackra trädgård!

krepsemor sa...

30 Clematiser? Jammen har du mange. Skulle gjerne sett hagen din i fugleperspektiv =) Jeg har bare 3 Clematiser.....ennå.....=) Venter til drivhuset kommer opp, så blir det planlegging rundt det!
Solhatt er også noe jeg skal ha mer av, og her er MASSE plass enda =)
God helg!

Nora sa...

Det er helt utrolig hva du får plass til i din hage. Jamen er du flink til å få det pent rundt deg!

Wenche sa...

Oj, her var det da utrolig mye nydelig! Og Clematis får man aldri nok av.

Jeg hadde også purpurea eleganse inntil naboen lagde masakre i hagen her da han hadde vannlekasje. Han gjorde faktisk ikke rett for seg igjen hverken med å sette i stand eller kjøpe inn nytt og jeg trodde at alle plantene var "gone". Da vi spadvente bedet fant vi igjen flere av plantene 1,5 nede i bedet, deriblant purpurea eleganse. Den var litt "sjaber" og har hittil ikke blomstret, men håpet er at den skal komme seg igjen til neste år :-)