tirsdag 25. mai 2010

Kjøkkenhagerapport

sockerärter

De siste dagers varme vær har gjort mye for kjøkkenhagen. Ikke bare måtte jeg fjerne plastikk dekslene ,men det har også begynnt å spire. Natt til idag har det kommet 30 mm regn også, det trengtes for det var nå blitt tørrt, sol og vind gjør sitt.. Skummelt nokk var det helt nede i fem grader i natt, så jeg vurderte å gå ut å dekke for der det lar seg gjøre, men jeg er så forkjølet og har feber så det fikk stå seg til, kan bare konstatere at inget har vissnet/ blitt svart når jeg kikker ut av kjøkkenvinduene..

potatis

Alle fire kasser med poteter har kommet opp ( og de er ikke svarte etter den her natten..)

pillerärtapyramid till sockerärter 

Piller ertene har begynnt å spire og sukkerertene er nå så store at de må ha pyramiden. Vanlige stangbønner har kommet opp over bakken, det samme har jordskokkene, jippiee, de overlevde. Bønnevikken som jeg satt ute har spirt den også, men jeg har prestert kunststykket å sette dem på eksakt samme sted som jordskokken. Typisk meg, burde ha merket upp hvor jeg gravde ned knollene..

böna jordskokk och bønnevikke bønnevikke   MAJS

Bønnevikken som jeg sådde inne har kommet seg betraktelig og maisen, ble fem planter, har overlevd. Kjøpte et brett med planter i helgen og satt ut også. Dumt å blande to forskjellige sorter, men jeg ville ikke hive de fem jeg hadde.. Får vel se om de går å spise like vel.. Fikk med meg et plantebrett med brokkoliplanter også, syv planter tilsammen.

broccoliterrassenrödbeta?

De frø jeg sådde i terrassen hvor jeg tidliger har hatt jordbær har også begynnt å spire. Men spire har også frøplanter fra solbærhekken som står bak. Jeg tørr ikke begynne luke vekk noe enda for jeg er usikker på hva som er hva. Lurer i hvert fall på om dette ikke er rødbeta, reddik og ringblomster?

rädisa?ringblomma?  vitlök sjarlott och rödlök Både sjarlottenlöken og rødløken har vokset seg høyre en kanten og jeg kan bare glemme at jeg skulle kunne legge på plstikken igjen over hvitløken. Gulerøttene begynner å komme godt de også, må snart fjerne noen planter, men vil helst vente til ut i juni..

morötter

Spinaten begynner få større blader, om noen uker blir det spinat til middag..

spinat päronblomst

Pæretreets sine blomster begynner å slå ut og under tre kom det opp to røde tulipaner. Vindruen har så definitiv overlevd, men jeg lurer på om det blir noe druer i år, den er så mye seinere i år enn ellers. Blir vel i hvert fall til en flott grønn klattreplante.

tulpaner vindruvan röda vinbär svarta vinbär

Rips, solbær, stikkelsbær og til og med jordbæren har begynnt å blomstre. Det er mye blomster på både bærbusker og frukt tre i år, men som sagt, hvor er alle bier?

krusbär jordgubbe

Så har jeg også fått kjøpt inn tre potter til min lille ørtehage men de står foreløpig godt beskyttet i sine potter inntil husveggen; koriander, ruccola og atter en rosmarin..

Nå er det delvis sol ute og 12 grader, men yr.no viser til O grader noen netter så jeg må bare få dekket til alle kasser i kveld..

1 kommentar:

Carol sa...

Wonderful post Mia! I love seeing all the veggies... your peas look great and I cannot wait to see how everything fills out in your great raised beds. Love the color you chose to paint them. Looks like you have lots of fruit too. ;>)