søndag 10. januar 2010

Hoya Compacta..

hoya compacta 1

Så har min Hoya samling fått ett nytt medlem.  Hoya Compacta var denne merket med, men det er jo en variegert variant ! Hvorfor kan denne store plantekjede ikke navngi planter korrekt!! Denne ser litt ut som den her, Krikle 8 for eksempel..

hoya compacta

Irritasjon nr 2, hvorfor tvinner de bestandig plantene rundt disse metallrundingene, som er nesten størt umulige å fjerne når jeg kommer hjem. Nokk er de søte der de står som en sirkel i potten, men den vokser de snart ut av och da er det ikke enkelt å få fjernet den! Like så godt å hente en tang og gjøre det med en gang ved hjemkomst.DSC00028

Jeg har en annen compacta fra tidligere, en Hoya carnosa compacta, den har helgrønne blad og røde blomsterklaser, så navn som compacta mener jeg ikke er nokk!

Men også litt glede på slutten, jeg fikk planten til halvt pris :) kun 99,- !!!

Jag var av gårde for å kjøpe jord til mine staude frøer som jeg skulle så idag, hvilket det ikke ble til da jeg ikke fant noen permanent sprit tusj hjemme så jeg kunne merke boksene.. hvordan merker jeg forresten plastikkbokser som skal ut i snøen, noen tips ??

13 kommentarer:

Gudrun sa...

Så fin hoya, hade en grön compacta för rätt länge sedan.
Hur många hoyor har du i din samling?
Kram

Luna sa...

An interesting flower!!!
Smile...Luna

RandiF sa...

Fikk også tak i en H. compacta hos Eurospar forrige dagen, dog ikke en variegert. Kun kr 80,-!!

Det beste å merke med på plast er faktisk vanlig blyant. Den holder bra.

krepsemor sa...

Vet du, Mia? Jeg hadde blitt overlykkelig om jeg fikk en variegert Compacta! Hmmmm, nevnte ikke du noe om å bytte stiklinger?
;o)

Ha en fin uke!

Unknown sa...

åå jeg elsker hojaer, har maaange, men vet ikke hva noen heter. Er såå enig i at de metall eller plast greiene som de skal vokse rundt er noe herk.
Ispinner kan skrives på og stikkes i potta:)) Ha ei flott uke:))

Thusnelda sa...

Flotte og dekorative planter og lykke til med Hoya samlingen din !
Ha ei fin veke.

Stephanie sa...

You have made good choices for your Hoya collection. The plants look very healthy also. Happy gardening Hoyas ;-)

Gunilla sa...

Vilken fin växt jag har inte en enda. Jag får nöja mig med att titta in hos dig för du har ju en otrolig fin samling.

jag använder glasspinnar eller plastremsor som jag klippt av plastlock. Skriver alltid med Blyertspenna. Den skriften far inte bort.

Ha en fin vecka
Kramen/Gunilla

Merja sa...

Verklingen fin Hoya! Har du många? Samlar också på porslinsblommor:) Den sorten har jag inte, men kanske fyndar jag också en. Stålställningarna är inte alltid snälla mot växterna. Fast jag har flera på bågar. Klipper och får fler allt eftersom de växer:)
Samma problem har jag med byttor ute...märkningen försvinner. Har provar både blyerts och spritpenna. hoppas du får ett bra svar. Ha det gott!

Lillebeth sa...

Oj, det var en märklig en!

AnnA sa...

Hej Mia!
Den gröna varianten med "krylliga" bladen har jag också, men namnet hade jag inte. Det var en stickling jag fick av en bekant.
Min har faktiskt blommat en gång, får se hur det blir till detta året.
Sedan har jag en variant av Hoya med rätt så stora hjärtformade blad, som också odlats som stickling. Den har däremot inte blommat än.
Hoyasläktet är ju lätta att ta sticklingar på, så alla mina hoyor, utom en, kommer från sticklingar.
Ha en skön vecka!
hälsn
AnnA

Vilt og vakkert sa...

Heisann igjen!

Men navnet på den blå blomsten jeg valgte til innlegget om deg på bloggen min, fikk jeg ikke med meg!

Troen og Haapet sa...

Fikk en avlegger av en slik en, fra min søster. Den så ut som den skulle klare seg,vokste til og med.. men plutselig takket den for seg! Det var synd! Disse koster en del, men er flotte!
Jeg har en liten ting til deg inne hos meg;)
Klem