onsdag 7. oktober 2009

Persicaria amplexica

13

Blodslirenke ( eller blodormrot på svenska ) har vist seg være en takksom  staude. Selve bladverket kanskje ikke det som gjør den så vakker men plantet som her ved siden av min  buddleie, sommerfugl busk, er den fantastisk, den passer så godt sammen med de gråfargete bladene. Den har blomstret uavbrudd sen jeg kjøpte den i Juli.

11 12

Mountain Fleece has really filled up all my expectations.The green leaves might not be what makes it so special but those red flowers together with the greyish leaves of my Buddleia is a true beautiful combination, and I have had those red flowers ever since I planted this perennial in July.

23

Persicaria bostorta, ormeslirekne, er en annen liten slekting som også omtales som Polygonum bostorta her.  Den vokser litt rundt om i min hage og er veldig takknemlig da den har en krypende og nokk så spredende vokst så jeg håper at ikke blodslirekne sprer seg like sjappt for da får jeg et problem.

Bistort, Persicaria bostorta / Polygonum bostorta, is one of the smaller relatives of Mountain Fleece, and grows both here and there in my garden, an easy perennial since it quick will fill the empty spaces , but if so happens I will definitely have a problem.

Så til slutt en liten utmaning fra Bea – Daggdroppen som sender meg denne med en oppmaning om at beskrive hennes blogg med hjelp av et ord. Et ord – jeg som er full av underbare adjektiv når det gjelder hennes innlegg !! Men hvis jeg nå bare får bruke et ord så må det bli noe så enkelt som GLÄDJESPRIDARE !!!

Finally I received a Challenge from Bea – Daggdroppen to describe her blog with only one single word, and I do feel thankful for being Swedish right now, since by as we have one word for a person whom is spreading happiness. If you’re not yet familiar with her, you should definitely take your time to visit her lovely garden !!

Av ren skrekk for eventuelle adjektiver velger jeg at ikke sende denne videre :)

12 kommentarer:

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Blodslirenke er helt ukjent for meg.
Synes å være en staselig plante.
Er den vanlig?
Kan den kjøpes i hvilket som helst plantesenter?

Har lagt inn noen få ord til på Farvenes språk, grønn og de andre tilsvarende. I fall du vil få det med deg, må du ta en ny titt!

Gro sa...

Mums, ja - hvem ville ha sjokolade før i dag? Og adjektivene er vel bare positive - inget å være redd for??? Din blogg er i hvert fall inspirerende og fargerik og kreativ og... ja ro for sjelen! Så det så! Må gi deg litt velfortjent ros for alt arbeidet du har nedlagt både i hagen og på bloggen... Min blogg er i hvert fall en pause i hverdagen. Klem fra Gro!

Margrethes hus og hage sa...

Jeg falt for den lille ormeslireknen, den var søt :)

Ønsker deg en fin kveld! Hilsen Margrethe

Vilt og vakkert sa...

Heisann igjen!

Ikke la deg skremme..... jeg tar dette litt uhøytidlig, forskerne kommer jo noen ganger fram til vidt forskjellige resultater.
Har aldri brydd meg om såkalt farveanalyse, jeg går med klær i farver etter hva som er rene, praktiske og behagelige plagg. Er mindre opptatt av om det påvirker humøret mitt. Liker selvsagt at ikke farvene kræsjer. Om de gjør meg nedstemt, nei det gjør ingen farver. Oftest gjør all farverikdom meg glad. Vanligvis blir det som bloggen: svart med en farveklatt eller to!
Stua er engelsk rød med svarte møbler. Veldig lyskrevende nå i høstkveldene.

Ha det godt

Unknown sa...

Hej Mia!
Den röda blomman, blodormrot, du visar upp är verkligen vacker.Har inte sett den förut. Längst ut på ståndaren är det som en liten silverklatt. Matchar väldigt fint ihop med de grå bladen på bilden.Du har fortfarande så många fina växter att visa upp, så härligt!Tack för födelsedagshälsningen. Fyller om ca en månad, mitt i det gråaste av månader.Det lyser dock upp tillvaron lite.Jag visste inte heller att nyponrosen fick röda kvistar, så jag blev så förvånad när jag såg det.Vi har ännu inte haft frostnätter ännu och därför har vi inte så mkt röda lönnblad ännu.Hoppas det kommer innan de flyger av, för de är så vackra då.
Stor kram till dig nu och ha en go dag imorgon!/Karin

sweetbay sa...

I'm not familiar with this genus -- the flowers are lovely!

Stephanie sa...

Hello Mia, yes Ikea serves meatballs here as well! Love them. Ikea here also sells curry puff (a local finger food). I like to go there to have curry puff and a cup of coffee. Ooh, the mountain fleece are pretty. The red tone is special too. Have a great day!

Unknown sa...

Something I haven't seen before! I can understand why you like them so much....very pretty. And that shade of red is lovely!

Thusnelda sa...

Hagen din er som ein oase, fantastisk spennande. Ha ein fin torsdag.

orchis sa...

Det var en plante jeg aldri har sett før. Fantastisk rødfarge!

Bea sa...

Men, så gulligt av dig, jag rodnar av blygsamhet! Tack, vännen!

Vilken vacker Blodormrot! Den antecknar jag direkt i min lilla bok :)Du verkar ha enormt många perenner!
Ha en trevlig kväll! /Bea

mitt gröna hjärta sa...

Ja, blodormroten verkar faktiskt inte dum, kanske till och med något för mig som har ormfobi:)...
Ha, ha...kunde inte låta bli..
Jenny