lørdag 22. august 2009

Anaphalis margaritacea - perle evighetsblomst


Jeg tror jeg endelig har funnet navnet på denne stauden. Pärleternell (sv.), perle evighetsblomst (no.), western pearly everlasting ( eng.)
Tilhører Asteraceae familien. Denne har jeg litt overalt og må si at jeg setter mer pris på bladverket enn blomstrene, men i buketter gjør den seg godt. Liker sol, veldrenert, lett jord men ikke alt for tørr. Den brer seg ut og må deles ofte hvis den ikke ska ta overhånd.

I think I finally found the name of this perennial, western pearly everlasting. I have had it for along time and planted all over the garden. I prefer the grey-geen colour, the flowers though looks great in a bouquet. Prefers a sunny place, well drained, light moisty soil. Be aware, it spreads and needs to be kept back.

Hvis jeg tatt feil på navnet er jeg takknemlig for å få beskjed :)

If I have misstaken the name, I would be most greatfull for correction :)



8 kommentarer:

Anonym sa...

simply beautifully captured shot!

Marita sa...

Ikke vet jeg for jeg har aldri sett maken, men vakker er den!

Mariann S sa...

Heisann.
Er litt usikker, men det finnes en til og det er Sølvevigblom - Anaphalis triplinervis. Den har eg i min hage, eg likar blomstane veldig godt, fine å tørke. Må undersøke litt på forskjella og likhetene på desse to. Men en av dei har du iallefall :). God helg til deg :)

Margrethes hus og hage sa...

Har ikke greie på navn og slikt, men den var fin :)

Ønsker deg en koselig lørdagskveld!

Hilsen Margrethe

Anonym sa...

very nice, it reminds me of the dried flower thingy :D

Anonym sa...

Hei Mia,

den stauden er vakker!

Ha en fin kveld!

Klem fra Vibeke

andré sa...

Den var riktigt fin!

Stephanie sa...

Mia, this flower is a beauty! It does look like pearl. I love it... white and glowing... expensive! Have a wonderful Monday!