onsdag 15. juli 2009

Stakkers regnskadede roser og annet trenger pleie og omsorg

Min buskrose i pergolan, litt usikker på navn som vanlig, kan dette være …. ?

1

Tillat meg få presentere Mr Abraham Darby !!

2

Liljer hører juli til – her min gule lilje

3

Klarer ikke la være – svigermors lilje ( brandlilje? ) en gang til;

4

Hun har fått litt dårlig medfart av regnet men er sjarmerende like vel og dufter guddomelig, min lille navneløse frøken nr 1 i Lunden;

5

Frøken 2 – Penny Lane – ny for året hos meg ;

6

Frøken 3 er en liten klase buskrose, men små skire blomster. Hun kommer kraftig og blomsterrikt hvert år;

7

Jeg har en til liten rose ved siden av og nå som jeg tenker på det så lurer jeg på om det ikke er en som ble kallet kirkegårdsrose.. ;

8

Så har jeg jo denne lille frøken også, der i lunden, også hun bærer spor av regndråper, men for en duft, søt og tung;

9

Så lille frøken hvit Polstjerne. Hvit rose mot hvit vegg …

10

Fant en rød rose også ved epletre;

11

og enda en rosa rose, nei jeg har IKKE et bevisst forhold til rosa roser, det har bare blitt slik;

12

Egentligen har jeg vel en smak for hvite roser som denne;

13

Røde stilkroser går kanskje ikke inn blant favoritter men de er her de og i hagen min

14

sammen med flere røde klatreroser “ på sykehjemmet”, alle de jeg ikke har hatt hjerte å kvitte meg med bare fordi jeg mishandlet dem med feilaktig stell.

15

Nei, det kan fort bli mange, både roser og bilder. Idag har jeg vart i hagen hele kvelden og klippet bort over blomstrete stauder og roser, det ser fortsatt regn tynget og trist ut ute, men med en liten innsats ble det i hvert fall bedre. Jeg har KUN to arbeidsdager igjen til ferien :) !!! Da skal jeg ta revansj på hagen, og alt annet som jeg ikke har fått gjort, som å lese alles blogger, men nå må jeg i seng !

11 kommentarer:

Merja sa...

Så många vackra rosor du har! Njöt av varje bild!!
Brukar ta ut orkideerna i början av juni och sen ta in innan det blir för kallt i slutet av augusti eller början av september.vattnar om det är för torrt ute, annars får de regnvatten.Brukar fungera bra.

Bea sa...

Åhh..så många vackra rosbilder, men Abraham, han var stilig han ;)
Rosor är jag verkligen sugen på att utöka i min trädgård efter att jag sett rosenträdgården i söndags, men vi skall göra bygget klart innan jag planerar mera :)
Även liljorna är vackra och nu lever dom gott i år efter senaste års "behandling" med brygden. Var det månne du som undrade över den som bekämpning mot liljebaggen?

I såfall: 1 tesked torkat chilipulver och häll på hett vatten (ett glas)och låt dra. Låt det kallna. Duscha jorden omkring plantan vid torrt väder och upprepas efter regn. Obs! Löken kan trilskas det året av behandlingen, men jag gick hårt ut i somras och inte en "bagge" i år!! Belöningen blev en fin blomning i år :))

Kokardblomster är så vackert men hos mig ville det inte :(
Må gott! /Bea

Hannes hage sa...

Å, dette var mange nydelig bilder, av min favorittblomst, rosen. Så skjønne roser du har.

AnneKa sa...

Her var det mange fine roser !

miss marple sa...

NYDELIGE roser..og så MANGE du har!!! Her i hagen hos meg har jeg enda bare 2:NewDawn og Flammentanz,men jammen skal det bli flere!Blir bare mer og mer glad i roser..takk for at du deler med oss,og GOD FERIE når den snart kommer;)

Lene fra Lillehammer sa...

Takk for hyggelig kommentar og du har nok helt rett i det du sier.
Mange flotte roser har du også og når du nevner kirkegårdsrose blir ofte Maidens Blush kalt det. Jeg har noen eksemplarer av den selv og den er superskjønn selv om den ikke er så glad i regn.

Margrethes hus og hage sa...

Så masse fint som blomstrer. Og jeg synes det ser ut som om rosene dine har klart regnet forholdsvis bra!

Abraham Darby er vakker... Ingen tvil om det. Tror jeg må sette ham opp på ønskelisten min :)

Hilsen Margrethe

Hilsen fra landet sa...

Fantastiske fotos... de ser ikke regnskadde ut her iallefall! Men det har vært fuktig og veldig kjølig i det siste.. stor motsetning til for et par uker siden!

Bjørg 47 sa...

Så mange flotte roser. Jeg vil se mer på dine sider, men nå skinner solen og jeg må uuuuut. Takk for melding på min side , forresten, og ha en fin helg.

Anonym sa...

God afton !
Så fina rosorna dina är. Här i sverige har vi också fina rosor.
Kram mamma

Corner Gardener Sue sa...

Lovely! I think my favorite one is the light pink, about 3rd from the end. (Your other posts translated better than the one I talked about.)