tirsdag 14. juli 2009

Nå lengter jeg etter ferien!!

Er det ikke rart, hver gang som man vet at det snart er ferie så senker seg den store trøttheten seg ned over skuldrene og man blir bare rett og slett lat. Ditten og datten kan vente til neste uke nå for da har jeg ferie og da skal jeg rekke alt!!! Det er som hver dråpe av energi som kanskje var igjen blandes med regnet som faller tungt i perioder ute og suges opp av marken. Og regner, det gjør det. Ikke hele tiden men hele min fritid har jeg inntrykk av. For snaue ti dager siden klaget jeg på tørrt og hett vær, nå regn. Fordelen med regnet ( eller nakkdelen, spørs helt hvordan man ser det..) er at det er så pass vått i bakken igjen at det går an å plante.. Ikke ble det bedre av tilbud på gartneriene som 50 % på stauder eller ta tre og få den billigeste gratis. Dette resulterte i div. innkjøp og plantering i helgen. Pussig nokk så fant jeg en og annen tom jordflekk hvor jeg fikk plante LITT til. Dette til tross at jeg av erfarenhet lært at jeg må jage Iberiasnegler fremover, det slår aldri feil !!, og at i hvert fall halvparten av mine innkjøp ikke kommer tilbake neste år, vi har litt tuffe vintrer her oppe på berget og jeg kommer at beklage meg til høsten at jeg plantet så tett at det blir fullt og jeg må dele/ flytte / hive stauder. Kompostene er siden lenge fyllt opp igjen. Liste ser slik ut, etter besøk på tre ulike garterier ;

1. Clematis ´Multi Blue´. Plantet inntil garasjeveggen sammen med polstjerne, en hvit kletterrose jeg hade spart på under det store morelltreet. Fant en ledig plass mellom villvin og vivendelen som står der.

2. Nepeta faasenii ´Six Hills Giant´. Kattmynte (no) Kantnepeta (se) Cat mint ( eng). Håper nå bare at katten lar den få være i fred der den står under min nye Buddleja dav. ´Nanho Blue´som jeg satte på baksiden. Mine to tidligere kattmynter har jo katten spist helt opp. Han starter tidlig på våren med de første stakkers grønne skudd som kommer og fortsetter utover sommeren helt til det ikke er noe igjen, på sluttet sto han til og med og slikket bakken rundt for å være sikker på at han ikke misset det minste lille av planten. Ønsker at planten hadde hetat kantnepeta i Norge også, så hadde kanskje katten blitt lurt :)

3. Primula bulleyana. Etageprimula / Kransprimula (no), Gul kandelaberviva (se).

4.Phlomis tuberosa ´Bronze Flamingo´, Løvehale (no) Lejonsvans (se) Jerusalem Sage ( eng). Herregud, hela 150 cm høy !!

5.Thalictrum delavayl. Violfrøstjerne (no), Violruta (se), Meadow-rue (eng). Denne ble jeg helforelsket i når jeg såg den i en blogg.1

6. Leucanthemum superbum ´Snowdrift´. Kjempekrage(no), Jätteprästkrage (se), Shasta daisy ( eng).

7. Lobelia speciosa ´Fan Scarlet´. Kardinal lobelia. Dette er den stauden som jeg kjøpte tidligere i sommer som jeg ikke fikk med meg navnetiketten hjem på ! Måtte altså ha en til.

8. Hemerocallis hybrid ´Crimson Pirate´. Daglilje

9.Hemerocallis hybrid uten navn, mistet lappen såg jeg da jeg kom hjem. Den er rød denne også i hvert fall.

10. Aquilegia vulgaris. Villakleie (no), Akleja (se), Columbine (eng.) og denne gang så er fargen blå. Stiligt! Måtte bare plante den ved den gule jeg plantet tidligere..

11. Tradescantia andersoniana-hybrid. ´Karminglut´. Blomstrervandrer (no), Tremasterblomma (se), Spiderwort ( eng.) Så er det norske flagget komplett det også, nå har jeg rødt, hvitt og blått.

12. Geum chilloense ´Lady Stratheden´. Humleblom (no), Praktnejlikrot (se), Avens (eng.). Denne er gul. Har en humleblomst fra før av som er oransje, når jeg en sjelden gang får se blomstrene da, for som oftest kommer det kun blader.

13. Gaillardia aristata ´Kobold´. Staudekokarde(no), Kokardblomst (se), Blanket flower (eng). Denne er tofarget, gul/rød som den jeg har fra før. Liker så godt mine kokardblomster at jeg måtte ha flere.

14 Gaillardia aristata ´Burgunder´,Kokarde igjen, samme som sist, men gud for en flott staude.

15. Chrysanthemum coccineum ´Robinson´s Rosa´. Rosekrage (no), Rosenkrage (se) Pyrethum (eng). Denne er rosa i stedet for den karminrøde som fyller hele staudebeddet på forsiden fra før av.

16. Euchinacea purpurea ´Doubledecker´. Solhatt (no) Rudbeckia (se), Coneflower (eng). Kan man få for mange – nei! Men denne har altså en spesiell form også.

17. Stokesia laevis. Blåklintsaster. Blå!

18. Centaurea dealbata. Filtknoppurt(no), Strävklint (se), Persian centaury (eng). Rød!

19. Scabiosa caucasica ´Perfecta Weiss´. Kaukasusskabiosa(no), Höstvädd(se), Scabious (eng). Den var bara så stor og lekker at jeg måtte kjøpe to !! til nå når jeg fikk dem til halve priset. Me like :)

20. Scabiosa caucasica ´Perfecta´. Denne blå/lilla skabiosan/ höstvädden er like stor som den hvite, så den måtte jeg ha.2

21.Veronica longifolia ´Blauriesin´. Storveronika (no), Strandveronica(se), Speedwell (eng). Blå.80 cm. Høy som den rosa som jeg kjøpte sist.3

22. Veronica spicata ´Rotfuchs´. Aksveronika (no), Axveronica(se) Speedwell ( eng). Rød og lavere, kun 30 cm.

23. Monarda fistulosa ´Prärienacht´. Hestemynte (no), Temynte (se), Bergamot( eng). Ser mørk purpurfarget ut. Lekkert! Jeg har en knallrød hestemynte fra før av. Plantet denne på samme sted, i Lunden , under plommetreet.

24. Geranium renardii. Storkenebb(no), Nätnäva(se), Crane´s bill (eng).

25. Echinacea purpurea ´Magnus´. Solhatt (no) Rudbeckia (se), Coneflower (eng). Na,so was! Hva gjør man når man er uforbederlig shoppoholicer. En til..

26. Erodium manescavii. Tranehals(no),Bergnäva (se), Heron´s Bill (eng).

27. Pulmonaria sacch. ´Mrs. Moon´. Flekklungeurt (no), Broklungeört (se), Lungwort(eng).

28. Heuchera americana ´Palace Purple´. Alunrot

29.Heuchera americana ´Green with dark Vein´.

30. Heuchera sanguinea ´Leuchtkäfer´. Purpur Alunrot (no), Blodalunrot (se), Coral flower (eng).

31. Heuchera sanguinea ´Fackel´.Bivrealunrot(no), Alunrot(se), Coral bells (eng.)

Ja da, det begynner å bli mange Alunrot, men nå har dem i hvert fall ikke mørke blad lenger.

Klarte å komme hjem med noen nye roser også;

32. Clair Renaissance. En buskrose, står bak plommentre i lunden. Den skal klare vekstsone / zon 4, så da återstår bare å se om den klarer regnet..

33. Heidelberg. Klatrerose. En klar unødvendig impuls. Den kostet kun49,- på plantasjen. Hva gjør man da?? Finner plass!! Ved vannslangen, garasjet. Er ikke så sikker på om det er en lur plass, den blir helt sikker flyttet på etter hvert. Men når min mann sier at jeg borde plante roser på denne vegg, så er jeg ikke sein å be. Han sier heller sjelden at han synes det skal plantes noen verldens ting noen steds:)

Ble det kun 33 nye. Uff… ja da, jeg får vondt i magen ;). Jeg måtte spa opp og flytte en del gamle stauder fra baksiden ved trattorien for å få plass med disse, så summe sumarium ble det litt fullt her og der. Og hvis det nå ikke hadde regnet så måtte jeg ha vannet, massor!! Kanskje ikke bare dumt at det regner tross alt :)

4

Dette er forresten den lille storkenebben/ nävan jag fick av en bekjent her før midsommer. Hun er en søt liten dame, små lilla blomster til den små grønne bladen. Navn, don´t ask ?? !! ??

3 kommentarer:

Elsa sa...

Masse flotte planter du har kjøpt. Selv har jeg lukket øynene for alle salg på planter så langt. Skal jeg har flere nye må jeg ha en skikkelig omrokkering i beda først.

Lykke til med alle nyinnkjøpte og ha en fortsatt fin uke:)

Sherrie sa...

Hi!
You have a beautiful collection of flowers! Thanks for stopping by my place. Have a great day!

Sherrie
http://splummer-aviewofmylife.blogspot.com/2009/07/doily-update.html

Anonym sa...

Hallo !
Nu har jag varit inne igen och tittat på alla fina växter.
Kram mamma