søndag 12. juli 2009

Filipendula vulgaris – min kremfargete skjønnhet

Takk til alle dere som har hjelpt meg med navn på denne planten. Bildene er ikke de beste men jeg tenkte jeg skulle vise bladen på planten også.

DSC00002 DSC00005

Den virituelle floran er et ypperlig sted å lete etter planteinformasjon, hvis man nå vet hva man skal søke etter, det gjorde nå ikke jeg… før jeg fikk hjelp :)

Dette er altså BRUDBRÖD på svensk. KNOLLMJØDURT på norsk . ( eng. Dropwort, detch. Kleines Mädesüss)

Vanlig mjødurt, Filipendula ulmaria,Älg gräs på svensk,( eng. meadowsweet) er det ugress som vokser ved jobben. Ikke rart jeg syntes blomstene minnet om hverandre, men at bladet var så forskjellig.

DSC00005

Dette er en helt nydelig plante, blomstene legger seg ned i regn men reiser seg fort opp igjen så fort det begynner å tørke lite.Stilken er temlig kraftig. Den står plantet i full sol hos meg, og bedden er av de tørrere. Den brer seg ikke ut så voldsomt, det kommer nye bladrosetter tett intil morplanten. Bladene er så “lette” at de “løfter” seg for andre planter hvis det skulle trenges. Kjøpte denne for 2 år siden, husker ikke hvor, i fjor delte jeg den opp i tre så det går fort an å få flere av den, fint hva :) Og, oh ja, den er sikkert nydelig i buketter.

4 kommentarer:

Elsa sa...

Filipendula er en flott staude. Og de blomstene er nydelige sammen med peoner.

Margrethes hus og hage sa...

Så vakkert, da! Høres ut som en god plante i det været vi har for tiden!

God natt :) Hilsen Margrethe

Min Verden sa...

Ikke ante jeg at det var flere typer mjødurt. Takk for info. Ser at du også har det vi kaller brannliljer i hagen din. De er vakre - synes du ikke? Kos deg videre med hagen din Mia. Nydelig. Jeg håper du la mjødurten stå? Hele skråningen på nedsiden av huset hos meg er full av mjødurt og jeg liker dem. Hanne

Merja sa...

Brudbröd, känner jag inte alls till. Fast din växt ser väldigt fin ut och vilka blad!
Ha det gott