søndag 3. mai 2009

weekly news från köksträdgården, w.18

DSC00037

Det har i stort sett varit fint väder sista veckan, speciellt på Valborg. Det kom 10 mm i början av veckan, hann väl inte mer än så fröna så såg det ut till att bli kallare igen. Men, det har gått bra, det har spirat i lådorna som såddes i söndags. Nu är väl tanken att plastlocken ska få ligga på fram till första juni men här har björken redan slagit ut, den har gröntoner och musöron. Det händer väl vanligtvis runt 10 mai har jag lärt. Kanske, om nu maj fortsätter på samma väg som slutet av april, kan jag slippa undan locken lite tidigare…

Har satt de sista potatisarna idag, och petat ner ärter och prydbönor. Optimist !! Nej då, de vanliga skärbönorna och märgärterna får vänta lite till.

DSC00025 DSC00016 DSC00018 DSC00027 DSC00023

Det börjar hända saker och ting med frukt och bär också. Blad och blomsterknoppar sprätter ut, snart har jag glömt hur det såg ut när allt stod där naket och kalt. Kan inte tro att det har gjort så väldig ont i år för inte tycker jag att våren har tvekat. Här går det ju med stormskritt. Øhh???? Hade jag en massa snö i påskas??? Det kan jag inte komma ihåg… och det är bara tre veckor sedan.

DSC00022 DSC00040

Jag fick piplök av en arbetskollega i helgen. Jättekul, den hade jag inte tidigare så den kom fort i jorden idag . Hoppas den tar sig så jag snart kan börja smaka på den. Det är ju det stora problemet med lök i min trädgård, speciellt vitløken, jag klarar ju inte låta bli att äta av blasten så själva löken riskerar att svälta….

DSC00024DSC00015

Så glädjens bud, vindruvorna har överlevd en vinter till. Hade jag nu också kunnat lära mig hur den ska klippas och daltas med så hade den kanske burit lite mer bär, eller större, för jag får små delikata vindruveklasar, med små, små bär. Får nog studera detta lite mera tror jag…

3 kommentarer:

miss marple sa...

mmmm..her skal det nok bli mye godt å kose seg med utover sommer og høst!!
dette er jo en drøm av et sted!!!
Ha en riktig god dag:)

Torunn sa...

Så fint det spirer .-) Skjønner jeg må forte meg og få sådd resten i grønnsakshagen jeg også. Dermed blir det vel ingen tiltrengt vasking av bad når jeg kommer hjem fra jobb i dag heller....sukk :-)

Klem

Anonym sa...

Hallå !
Jag klarade det.
Kram Mamma