lørdag 23. mai 2009

Flaksende sommerfugler og vanlige fugler

Flaxande for vinden. Kul grei synes jeg og faktisk ikke vanskelige å gjøre selv. Passer også for barn, hvis de får litt hjelp. Det største problemet er å DSC00101finne “balansepunktet” på vingene.

Tynn kryssfiner. Tegn opp en kropp og vinge på papir og bruk som mal. Kroppen bør være mindre enn vingene. Tegne over på tynn kryssfiner, sag ut med buesag, pusse godt. Jeg har malt mine med hobbymaling og lakkert to ganger.

Monteres;

Drill to små hull i undersiden av kroppen og to tilsvarende små hull i hver av vingene. Trekk en tråd gjennom slik at du først tar en vinge, begge trådender gjennom kroppen og siden gjennom den andre vingen. Knyt sammen. Dette DSC00097gjøres slik at vingene blir festet til kroppen med to tråder.

Drill også et litet hull i “bunn” av kroppen og fest en tråd som avsluttes med en tre kule. Dette for å få litt tyngde ( vinden tar tag i kulen slik at fugeln “flakser” mer i vinden).

Siden til balansekunsten. Finn det punktet mitt på hver vinge som gjør at fugelens vinger ligger rett ut når du holder pekefingeret under på hver vinge. På ovensiden av vingen der skal du skrue i en liten “ ögla” / skrue med ring. DSC00104Knyt fast en tråd til å henge opp sommerfugelen i. Mitt i den tråden lager jeg en liten øgle slik at jeg kan feste den opp i tre eller hvor jeg nå vil ha den.

 

 

  DSC00098 DSC00099 DSC00100


Ingen kommentarer: