lørdag 11. april 2009

Nu har jeg skottat mig runt huset!!

Nå vill jeg ha vår. Helt siden vi måket taket så har det legat så pass mye snø rundt huset at det har vart umulig å bevege seg hele veien rundt hage. Det har jeg forandret på nå som jeg har hatt fri to dager i påsken, før arbeidshelg.

Om det enn er mye snø igjen som skal smelte så har vi kommet et godt stykke på vei. Det hjelper på humøret å kunne gå rundt å inspektere hagen, se at det minker. Det har jo sikkerligen smeltet i hvert fall en halvmeter de siste 14 dagene, kanskje jeg overdriver litt, for jeg har ikke anelse om hvor mye snø det var på sitt værste..
(-Kanksje noen som leser dette vet hvor mye snø som kom på Konnerud i vinter ?? )

Mer og mer av spaljeer og andre planter kommer til syne. Jeg har til og med måket frem min favorittplass i hjørnet og kunde ikke motstå å ta frem stolen. Det var nydelig å sitte der i solgasset igår. Stolen har jeg laget etter en veiledning fra bladet Hagen for Alle, med enkelte modifikasjoner da, det er mange år siden, må ha vært i sluttet av 90-tallet. Det er i hvert fall helt klart hagens mest behagligest og brukte stol, eller begge to da, jeg lagte like så godt dem i dobbel utgave når jeg først var igang, og en fotskammel og..... Mine snekreprosjekter får jeg återkomme til...

På baksiden fant jeg tulipanblader og flere av mine stauder med småblader.
Og ved sørveggen mot veien har hekken kommet frem og snøen minsket så pass at jeg kunde måke fram gangen her også. De stakkers snøballsbuskene mine henger faretruende mitt ut i gangen dog, så man må passe godt på hvor man trår...

Kjøkkenhagen begynner å komme frem. kantene krabber inn over. Solbærshekken er nesten helt bar, og den hadde nesten ingen brukne skudd en gang. "Patenten" med sauenetting og tverrslå ser ut å fungere, den har jo tidligere ligget helt flatt til bakken på snørike vintrer.

Min oppstammede rips fikk hard medgang når snøn blev hivet ned fra taket men det ser ikke ut til å ha bekymret min salvie.

Ingen kommentarer: