søndag 26. april 2009

Kjøkkenhagen krevde sitt i helgen

Idag har jeg sått frø, satt løk og poteter i kjøkkenhagen/ köksträdgården. DSC00044Da jeg hadde laget noen nye rammer i fjor sommer måtte jeg til med hammer og sag igjen for å få nokk “deksel” til alle rammer. Likevel var det ikke nokk materiell til overs fra i fjor til alle nye rammer så jeg blev nødt til å legge på fiberduk tillslutt. Huff, synes det er lite pent med disse plastikk lokken i kjøkkenhagen men det er enda styggere med fiberduk. De gjør da nytte begge to da, holder jorden litt varmare og nabolagets katter vekk. Jeg tror likevel at mine solfangere av plastikk er bedre enn duken da jorden ikke blir så nedkjølet av regn i mai og kattene klarer fint å gå på/ legge seg på fiberduken slik at plantene under brekker…. Erfaring med katter har jeg fått nokk av gjennom åren. Nå er det bare å holde ut til juni, da kan jeg ta dem vekk for denne sesong. En hel måned må jeg gå å se på dette… Men, hver morgen før jeg skal på job pleier jeg å ta en tur å løfte litt på lokken og beundre de små spirene. Det er med samme forundring hvert år, tenk at det lille vesle frøet kan spire til noe så stort og vakkert!! Härligt!!! Det er en fin tid vi går i møte nå. Før mai er omme er spirene så pass store at de stanger hodet i plastikken og når jeg først kan ta vekk lokken har det vokset seg så tett at katten ikke lengre er interessert. Jeg får hellre nyte synet av allt annet i hagen, hvis denne utsikten ergrer meg for mye.

DSC00046DSC00049 DSC00045 DSC00050 DSC00047 DSC00048 DSC00055

Bare noen ord til slutt, jorbærplanten “ Ramona” som jeg skrevet om før, jeg bare elsker disse bæren, overlevde i kjøkkenhagen. Har tatt dom opp ur jorden og satt dem over i pottene igjen, med ny jord da, nå er det bare å vente på bæren :-)


(klikk her for bilder fra kjøkkenhagen 2008)

Ingen kommentarer: